اطلاعات روز

«نهادهای امدادرسان از ملاحظات WFP برای پیروی از ممنوعیت کار زنان ناامید شده‌اند»

مجله فارن‌پالیسی گزارش داده است که سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی از ملاحظات آشکار برنامه جهانی غذا (WFP) مبنی بر پیروی از ممنوعیت طالبان در برابر کار زنان، ناامید شده‌اند. طبق این گزارش، برنامه جهانی غذا در حال حاضر عملیات امدادرسانی را توسط مردان برای مردان انجام می‌دهد.

در این گزارش که روز جمعه (۳۰ جدی) منتشر شده، آمده است که تصمیم یک‌جانبه‌ی برنامه جهانی غذا برای پیروی از ممنوعیت کار زنان امدادگر از سوی طالبان، معیاری را برای سایر سازمان‌ها تعیین می‌کند که از این روش پیروی کنند.

طبق گزارش فارن‌پالیسی، این امر باعث نگرانی سازمان‌های بشردوستانه امدادگر در افغانستان شده است و برخی از این سازمان‌ها «با اصول عملیاتی که آن‌ها موظف به پیروی از آن هستند» مخالف‌اند و در مورد خروج از کشور فکر می‌کنند.

لین اودانل، نویسنده این گزارش فارن‌پالیسی به «کابل نَو»، بخش انگلیسی روزنامه اطلاعات روز گفت در صورتی که عملیات امدادرسانی برنامه جهانی غذا توسط مردان برای مردان پیش برود، عملا کنترل میلیاردها دالر کمک‌های بشردوستانه را به طالبان خواهد داد.

اودانل گفت: «زنانی که قبلا توسط طالبان به شدت مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، بیشتر به حاشیه رانده شده و در برابر خشونت و استثمار به هر شکلی آسیب‌پذیرتر خواهند شد و از آمارهای بشردوستانه حذف خواهند شد. آن‌ها عملات ناپدید خواهند شد.»

برنامه جهانی غذا (WFP) تاکنون در این باره چیزی نگفته است.

طالبان حدود یک ماه پیش کار زنان در مؤسسات غیردولتی ملی و بین‌المللی را ممنوع اعلام کردند. به تعقیب آن شماری از نهادهای امدادرسان بین‌المللی فعالیت‌های‌شان را متوقف کردند و گفتند که بدون حضور کارمندان زن نمی‌توانند فعالیت کنند.

اما اخیرا برخی از این نهادها، از جمله کمیته بین‌المللی نجات و سازمان بین‌المللی پاملرنه گفته‌اند که پس از دریافت «تضمین و اطمینان» از سوی طالبان، بخشی از فعالیت‌های‌شان را با حضور کارمندان زن محدود به خدمات صحی و تغذیه، از سر گفته‌اند.

این درحالی است که براساس معلومات تازه‌ی دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل (اوچا)، شمار افراد نیازمند به کمک در افغانستان به ۲۸.۳ میلیون نفر رسیده است. این آمار در مقایسه به پنج سال قبل ۳۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.