مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل: طالبان به ما گفتند شاید بهتر بود بدون محرم نمی‌آمدیم
MFA

هشدار هیأت سازمان ملل: بحران حقوق زنان افغانستان زنگ خطری برای جامعه جهانی است

هیأت سازمان ملل به ریاست امینه محمد، معاون دبیرکل این سازمان در پایان سفر چهار روزه‌اش به افغانستان، هشدار داده است که هر آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد، یک بحران شدید حقوق زنان و زنگ خطری برای جامعه جهانی است.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) جمعه شب (۳۰ جدی) در بیانیه‌ای، به نقل از سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل که در ترکیب هیأت اعزامی این سازمان در افغانستان حضور داشت، نوشته است که اتفاقات کنونی در افغانستان نشان می‌دهد که چند دهه پیشرفت در زمینه‌ی حقوق زنان چقدر سریع می‌تواند در عرض چند روز معکوس شود.

یوناما گفته است که اعضای هیأت سازمان ملل در کابل و قندهار با مقام‌های طالبان دیدار کرده و مستقیما هشدار داده است که فرمان‌های اخیر این گروه کار مؤسساتی را که به میلیون‌ها نفر آسیب‌پذیر کمک می‌کنند، تضعیف می‌کند.

امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل گفته است: «پیام من بسیار واضح بود. درحالی که ما از استثناهای مهم ایجادشده برای کار زنان استقبال می‌کنیم، ولی این محدودیت‌ها زنان و دختران افغان را در خانه‌های‌شان محبوس می‌کند، حقوق آن‌ها را نقض می‌کند و جوامع را از خدمات‌شان محروم می‌کند.»

خانم محمد افزوده است که آرزوی همه یک افغانستان مرفه است که با خود و همسایگان خود در صلح و در مسیر توسعه پایدار باشد، اما در حال حاضر این کشور در میان یک حالت بحران انسانی وحشت‌ناک و یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای روی زمین در برابر تغییرات اقلیمی، در حال منزوی شدن است. او تأکید کرده است که همه باید برای پرکردن این خلاء هر کاری را که در توان دارند، انجام بدهند.

از سوی هم، یوناما گفته است که امینه محمد و سیما باهوس در جریان مأموریت‌شان با جوامع آسیب‌دیده، کارکنان نهادهای امدادرسان، جامعه مدنی و دیگر دست‌اندرکاران کلیدی در کابل، قندهار و هرات ملاقات کرده‌اند.

به نقل از یوناما، خانم باهوس گفته است: «ما شاهد استقامت فوق‌العاده‌ای بودیم. زنان افغان از شجاعت و ایستادگی در برابر حذف‌شدن خویش از حضور در اجتماع هیچ شکی برای ما باقی نگذاشتند. آن‌ها به دفاع و مبارزه برای حقوق خود ادامه خواهند داد و ما مسئولیت داریم در انجام این کار از آن‌ها حمایت کنیم.»

سازمان ملل گفته است که در حال حاضر با شرکای خود، از جمله سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی به بیش از ۲۵ میلیون نفر کمک می‌کنند تا زنده بمانند.

خانم محمد گفته است: «ارائه موثر کمک‌های بشردوستانه مبتنی بر اصولی است که مستلزم دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع برای همه امدادگران، از جمله زنان است.»

روایت طالبان از دیدار با هیأت سازمان ملل

با این حال، مقام‌های طالبان روایت‌های متفاوتی را از جریان دیدارهای‌شان با هیأت سازمان ملل منتشر کرده‌اند. وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت به هیأت سازمان ملل از حضور ۱۰ میلیون دانش‌آموز در مکتب و از حضور کارمندان زن در معارف سخن گفته است.

حنفی به امینه محمد: سازمان ملل برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان همکاری نکرده است
حنفی به امینه محمد: سازمان ملل برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان همکاری نکرده است

عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر طالبان در دیدار با امینه محمد گفته است که این سازمان در راستای حذف نام‌های سران طالبان از لیست سیاه، به رسمیت شناختن حکومت این گروه و سپردن کرسی نمایندگی دایمی افغانستان همکاری و توجه نکرده است.

دفتر والی طالبان در قندهار نیز در اعلامیه‌ای، گفته است که حیات‌الله مبارک، معاون والی این گروه با هیأت سازمان ملل دیدار و درباره‌ی مسائل «مهمی» صحبت کرده است. طبق این اعلامیه، آمينه محمد به مقام‌های محلی طالبان اطمینان داده است که سازمان ملل در راستای بهبود روابط جامعه جهانی با طالبان تلاش می‌کند.

براساس آنچه که دفتر والی طالبان در قندهار منتشر کرده، معاون والی این گروه به معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که حکومت طالبان می‌خواهد روابط خود را با دیگر کشورهای جهان گسترش بدهد.

حیات‌الله مبارک به امینه محمد اطمینان داده است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و در عین حال از او خواسته است که کرسی افغانستان در سازمان ملل را به نماینده دولت طالبان بسپارد. معاون والی طالبان در قندهار خواستار حذف نام‌های سران طالبان از فهرست سیاه نیز شده است.

در اعلامیه‌ی دفتر والی طالبان در قندهار هیچ اشاره‌ای به موضوع منع کار و تحصیل زنان نشده است؛ مسائلی که از اهداف اصلی سفر هیأت سازمان ملل به افغانستان دانسته می‌شود. در مقابل، در اعلامیه‌ی یوناما نیز در مورد خواست‌های طالبان از هیأت سازمان ملل هیچ اشاره‌ای نشده است.

سفر هیأت سازمان ملل متحد به افغانستان پس از منع کار زنان در نهادهای کمک‌رسان و تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌ها انجام شده است. این اقدامات طالبان واکنش‌ها و محکومیت‌های‌ جهانی را در پی داشته است.