عکس: خبرگزاری تسنیم

خلیل‌زاد: طالبان به سخنان مولوی عبدالحمید گوش دهند

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان از رهبران طالبان که مخالف آموزش و تحصیل دختران هستند، خواسته است که سخنان مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت در زاهدان ایران گوش دهند.

عبدالحمید در خطبه‌ی روز جمعه‌ی خود می‌گوید که زنان و مردان از حقوق مساوی برخوردارند. او تأکید دارد که حقوق و حرمت زنان باید رعایت شود.

او در سال ۲۰۲۱، پس از تسلط طالبان بر کابل پیروزی این گروه را تبریک گفته بود. عبدالحمید در آن زمان با دفاع از عملکرد طالبان و این‌که نظر آنان به حقوق بشر و حقوق زنان تغییر کرده، افزوده بود: «بنده به جهانیان اطمینان می‌دهم که طالبان امروز، طالبان بیست سال قبل نیستند؛ آنان تجربه کسب کرده‌اند و تغییراتی در دیدگاه‌های‌شان به‌وجود آمده است.»

برخلاف ادعای مولوی عبدالحمید، طالبان همانند دهه‌ی نود، اکنون دروزاه‌های دانشگاه‌ها و مکاتب را به‌روی زنان و دختران بسته کرده‌اند.

این روحانی سرشناس ایرانی در اظهارات تازه‌ی خود بدون اشاره به سیاست‌های طالبان می‌افزاید که علم بر زن و مرد فرض است و «برای هیچ نظام و حکومتی شایسته نیست که جلو تعلیم زن یا مرد را بگیرد.»

خلیل‌زاد که با طالبان مذاکره و با این گروه توافق‌نامه‌ی صلح امضا کرده، با بازنشر سخنرانی تازه‌ی مولوی عبدالحمید در توییتر نوشته است: «آن رهبران طالب که دختران و زنان را از تحصیل در مکاتب و دانشگاه‌ها منع کرده‌اند، باید به سخنان مولوی عبدالحمید گوش دهند.»

از دید خلیل‌زاد، برخی از رهبران طالبان مخالف آموزش دختران اند نه تمام آنان.

طالبان پس از دست یافتن به قدرت در ابتدا دروازه‌های مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند. به‌تازگی هم تحصیل دختران را تعلیق و کار زنان در نهادهای غیردولتی را منع کرده‌اند.