اطلاعات روز

رییس مدرسه حقانیه: طالبان از روی عصبانیت به دختران اجازه‌ی تحصیل نمی‌دهند

مولانا حامدالحق حقانی، رییس مدرسه حقانیه در ایالات خیبر پختونخواه و رییس جمعیت علمای اسلام پاکستان گفته است که به نظر او، چون دنیا با طالبان همکاری و دست دوستی دراز نمی‌کند، طالبان از روی عصبانیت به دختران اجازه‌ی تحصیل نمی‌دهند.

حقانی این اظهارات را در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی بیان کرده است. در گزارش بی‌بی‌سی که امروز (شنبه، ۱ دلو) منتشر شده، به نقل از حقانی آمده است که مقام‌های عربستان اخیرا با او تماس گرفته و از او خواسته‌اند تا با طالبان در مورد تحصیل دختران صحبت کند.

رییس مدرسه حقانیه همچنین گفته است که سازمان همکاری اسلامی و جماعت فقه اسلامی و علما و مفتیان افغانستان نیز به او تماس گرفته و گفته‌اند که با علمای دیگر نشسته و در مورد حجاب و تحصیل زنان صحبت کنند.

با این حال، او افزوده است که «مرتبا» این پیام را به مقام‌های طالبان افغانستان ارسال کرده و تلفنی با آن‌ها صحبت کرده است. به‌گفته‌ی او، تحصیل دختران در اسلام مانعی ندارد. او از طالبان خواسته است که مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بازگشایی کنند، زیرا جامعه به آن نیاز دارد.

مدرسه حقانیه در سال ۱۹۴۷ میلادی در آکورا ختک ایالت خیبر پختونخواه پاکستان تأسیس شد. شماری از رهبران طالبان افغانستان نیز در همین مدرسه تحصیل کرده‌اند.

طالبان حدود یک ماه پیش زنان را از کار در مؤسسات غیردولتی ملی و بین‌المللی و دختران را از رفتن به دانشگاه‌ها منع کردند. این گروه از ابتدای تسلط بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را نیز از رفتن به مکتب منع کرده بودند.

طالبان استدلال کرده‌اند/می‌کنند که در محیط مکاتب و دانشگاه‌ها احکام شریعت اجرا نمی‌شود. مقام‌های این گروه در عین زمان گفته‌اند که تلاش می‌کنند برای دختران و پسران محیط‌های جداگانه آموزشی در نظر بگیرند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در پایان سفر چهار روزه‌ی هیأت این سازمان به کابل، در بیانیه‌ای هشدار داده است که هر آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد، یک بحران شدید حقوق زنان و زنگ خطری برای جامعه جهانی است.