مارتین گریفیتس به طالبان: به خاطر خدا ممنوعیت کار زنان را لغو کنید

مارتین گریفیتس به طالبان: به خاطر خدا ممنوعیت کار زنان را لغو کنید

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه سه روز پس از دیدار با مقام‌های طالبان در کابل، گفته است که در این دیدارها در راستای برداشتن محدودیت‌های طالبان در برابر زنان، به پیشرفت‌هایی دست یافته است.

گریفیتس این اظهارات را در گفت‌وگو با برنامه رادیو۴ بی‌بی‌سی مطرح کرده است. او فرمان‌های محدودکننده‌ی طالبان در برابر کار زنان امدادگر را «بسیار ناخوشایند» خوانده و هشدار داده است که در حال حاضر شش میلیون نفر در افغانستان در آستانه‌ی قحطی به‌سر می‌برند.

او گفته است که برای دیدار با رهبران طالبان در افغانستان به‌سر می‌برد تا به آن‌ها بگوید: «لطفا این ممنوعیت‌ها را لغو کنید. اگر نمی‌کنید، به‌خاطر خدا اجازه بدهید تا راه‌های برای یافتن معافیت‌ها و استثنائات پیدا کنیم تا به ما اجازه‌ی فعالیت بدهد.»

روز گذشته بی‌بی‌سی به نقل از ملا محمد عباس آخوند، سرپرست وزارت مبارزه با حوادث طالبان گزارش کرد که این گروه محدودیت‌های وضع‌شده در برابر کار زنان را لغو نمی‌کند و جامعه جهانی باید فرهنگ اسلامی افغانستان را بپذیرد.

این درحالی است که طالبان نزدیک به ۴۰ روز پیش تحصیل دختران و کار زنان امدادگر در مؤسسات غیردولتی ملی و بین‌المللی را منع کردند. سازمان ملل قبلا هشدار داده بود که بدون امدادگران زن نمی‌توانند فعالیت کنند.

با این حال، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) گفته است که در سال جاری میلادی ۲۸.۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک نیاز دارند.