اطلاعات روز

عبداللهیان: منع تحصیل دختران توسط طالبان را اقدام نادرست می‌دانیم

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران در یک نشست خبری با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، همتای قطری خود، محروم‌ کردن دختران افغانستان از تحصیل را اقدام نادرست و در تعارض با «تعالیم دین اسلام» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عبداللهیان با وزیر خارجه‌ی قطر درباره‌ی افغانستان، اوکراین و برخی تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کرده است.

او دیروز (یک‌شنبه، ۹ دلو) در یک نشست خبری گفت: «ما ضمن این‌که سطحی از مناسبات را با هیأت حاکمه‌ی موقت افغانستان برقرار کرده‌ایم، اما بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان برای بازگشت ثبات، آرامش و توسعه‌ی این کشور تأکید می‌کنیم و بار دیگر محروم کردن زنان و دختران افغانستانی از تحصیل را اقدامی نادرست و در تعارض با تعالیم دین رحمانی اسلام می‌دانیم.»

عبداللهیان اضافه کرده است که ایران آمادگی دارد در هماهنگی با طالبان اقدامات مجازی، کتب درسی و امکانات لجستیکی را برای ارتقای دانش و بازگشایی و فعالیت مکاتب و دانشگاه‌های افغانستان فراهم کند.

وزیر خارجه‌ی ایران پیشتر منع تحصیل دختران توسط طالبان را در تضاد با آموزه‌های اسلامی خوانده و درباره‌ی این اقدام ابراز نگرانی کرده بود.

طالبان در تازه‌ترین تصمیم شان، ثبت‌ نامه دختران دانشجو در آزمون کانکور نهادهای تحصیلی خصوصی را منع کرده‌اند.

این گروه پیش از این مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته و تحصیل زنان و دختران را در دانشگاه‌های دولتی تعلیق کرده‌ بود.

طالبان کار زنان در ادارات دولتی و غیردولتی را نیز منع کرده‌‌اند.