زنان نان‌فروش در مرکز تخار: جایی مناسب نداریم و مورد آزار کلامی مردان قرار می‌گیریم

شماری از زنان نان‌فروش در شهر تالقان، مرکز ولایت تخار می‌گویند که آن‌ها به‌دلیل نبود جای مناسب برای کسب‌وکارشان، همه‌روزه مورد آزار و اذیت کلامی مردان قرار می‌گیرند.

این زنان امروز (دوشنبه، ۱۰ دلو) از مسئولان حکومت محلی طالبان در ولایت تخار می‌خواهند که به مشکلات‌شان رسیدگی کرده و جایی مناسب برای‌شان در نظر بگیرند.

عارفه ۳۰ ساله یکی از این زنان است. او همسر جوانش را در جنگ با طالبان از دست داده و اکنون در مقابل درواه‌ی شهرداری تالقان نان‌فروشی می‌کند.

عارفه در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که با سه زن بیوه‌ی دیگر که آن‌ها نیز سرپرست ندارند، در یک حویلی کرایی زندگی می‌کند.

او گفت: «مکان مناسب برای فروش نان نداریم، قیمت آرد و چوب سوخت بلند رفته و مصارف را نمی‌توانم برآورده کنم، اما مجبور هستم تا به نان‌فروشی خود ادامه بدهم در غیر آن اولادهایم گرسنه خواهند ماند.»

لطیفه یکی دیگر از زنان نان‌فروش است که همسرش به مواد مخدر معتاد است. او نیز از حکومت سرپرست طالبان و اداره‌ی شهرداری تالقان می‌خواهد که زمینه‌ی کار و جای مخصوصی را برای زنان نان‌فروش فراهم کنند.

لطیفه می‌گوید که برخی از مردان با «متلک‌های زبانی»، او و زنان دیگر را آزار و اذيت می‌کنند و از آن‌ها شماره‌ی تماس می‌خواهند.

او می‌گوید: «من بیشتر اوقات از سوی مردان بداخلاق به بهانه‌ی گرفتن نان اذیت می‌شوم و برایم نمبر تیلفن می‌نویسند تا با من ارتباط داشته باشند. اما چه کنم ناگزیر هستم این همه بدرفتاری را تحمل کنم.»

در همین حا، ملا سیف‌الله مبارز، رییس کار و امور اجتماعی طالبان در تخار با تأیید این مشکلات زنان نان‌فروش می‌گوید که تلاش‌ها برای حل مشکلات این زنان آغاز شده و با اداره‌ی شهرداری تالقان نیز هماهنگی صورت گرفت است.

به گفته‌ی مبارز، به‌زودی به مشکلات این زنان رسیدگی جدی خواهد شد.

این درحالی است که براساس معلومات منابع محلی، در حال حاضر در جاده‌ی شهرداری تالقان تا چوک مرکزی این شهر بیش از ۳۰ زن بی‌بضاعت و نزدیک به ۳۰ کودک مشغول فروش نان هستند.