«رسانه‌ها از نشر تصويرهای قربانيان حوادث تروريستى خودداری کنند»

اطلاعات روز: مسئولان دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) و اتحادیه‌ی ملی خبرنگاران افغانستان از تمام رسانه‌های کشور خواستند، از نشر تصویرهای قربانیان حوادث تروریستی خودداری کنند. مسئولان این نهادها دیروز در نشست خبری‌ای در کابل گفتند، نشر تصویرهای حوادث تروریستی از سوی رسانه‌ها، پیامدهای منفی دارد.

صدیق‌الله توحیدی، رییس نهاد نی در این نشست نشر تصویرهای قربانیان حوادث تروریستی از سوی رسانه‌ها را خلاف قانون اساسی خواند و گفت، این مسئله در تقابل با معیارهای اخلاقی خبرنگاری نیز قرار دارد. او افزود، نشر این‌گونه تصویرها تأثیرات منفی بر افکار عامه دارد: «این خود در حقیقت به گونه‌ی غیرمستقیم، تبلیغ به سود تروریستان است».

این نگرانی در حالی مطرح می‌شود که با افزایش حملات طالبان در نقاط مختلف کشور، عکس‌های قربانیان این رویدادها از سوی رسانه‌های تصویری، چاپی و شبکه‌های اجتماعی نشر می‌شود. چند روز پیش یک حمله‌ی انتحاری خونین در میدان ورزشی والیبال ولسوالی یحیی‌خیل ولایت پکتیکا رخ داد که بر اثر آن حدود 60 تن کشته و بیش از ۶۶ تن دیگر زخمی شدند.

برخی از رسانه‌های داخلی تصویرهای قربانیان این رویداد را نشر کردند. فهیم دشتی، رییس اجرایی اتحادیه‌ی خبرنگاران افغانستان در نشست خبری دیروز گفت، وزارت اطلاعات و فرهنگ باید جلو نشر این‌گونه تصویرها را بگیرد. او از رسانه‌ها نیز خواست که با در نظرداشت قوانین و معیارهای اخلاقی خبرنگاری، از نشر چنین تصویرها خودداری کنند.