ارزیابی جدید: 70 درصد زنان افغانستان به سیستم قضایی اعتماد ندارند

اطلاعات روز: مؤسسه‌ی اکشن اید روز گذشته ارزیابی تازه‌‌ای را در مورد وضعیت زنان کشور به نشر رساند که بر اساس آن، 70 درصد زنان به سیستم قضایی اعتماد ندارند. بر اساس ارزیابی مؤسسه‌ی یاد شده، از هر ده زن افغان تنها سه تن‌شان به سیستم قضایی کشورشان اعتماد دارند.

در بخش دیگر این ارزیابی آمده است که بیش از نیمی از زنان افغان به پولیس این کشور بی‌اعتماد اند. بر اساس این ارزیابی، بی‌‌اعتمادی زنان افغان از پولیس، نسبت به سال 2008 سیزده کاهش یافته است. مؤسسه‌ی اکشن اید این ارزیابی را دیروز در مراسم روز جهانی محو خشونت علیه زنان منتشر کرد.

ریچل نوبل، از تهیه‌کنندگان این گزارش در مراسم یاد شده گفت، اکنون زنان افغان با چالش‌های مختلف مواجه ‌اند. مؤسسه‌ی اکشن اید، خشونت را از چالش‌های عمده‌ی فراراه زنان در کشور خوانده است. بر اساس ارزیابی این مؤسسه، برای بهبود وضعیت زنان در این کشور، کارهای زیادی مانده‌اند.

این مؤسسه از حکومت جدید و جامعه‌ی بین‌المللی خواست که برای تأمین حقوق زنان افغان اقدام‌ کنند. بر اساس معلومات سازمان ملل، ۸۷ درصد زنان افغانستان با یک نوع خشونت‌‌های خانوادگی روبه‌رو اند و ۶۲ درصد آن‌ها از انواع خشونت‌های خانوادگی رنج می‌برند. سازمان ملل نیز به مناسب روز جهانی محو خشونت علیه زنان، اعلامیه‌‌ای را به نشر رسانده است.

در بخش این اعلامیه آمده است که زنان در افغانستان دو بار مورد خشونت قرار می‌گیرند؛ یک‌بار زمانی که خشونت علیه آن‌ها صورت می‌گیرد و بار دیگر زمانی که از حق دادخواهی‌شان محروم می‌شوند. به نقل از بی‌بی‌سی، ایلزیرا سگینبیوا، نماینده‌ی سازمان ملل برای زنان در افغانستان گفت، بیش‌تر از هشتاد درصد زنان در افغانستان با خشونت رو‌به‌رو‌ اند.

او می‌گوید که برای بهبود وضعیت زنان در افغانستان، تلاش برای تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان در این کشور باید تقویت شود. در همین حال، وزارت امور زنان اعلام کرد، در هشت ماه سال روان ۲۲۲۴ مورد خشونت با زنان تنها در این وزارت ثبت شده‌اند. این وزارت برای بهبود وضعیت زنان در کشور، کمپاین 16 روزه‌ای را راه‌اندازی کرده است.