زنی در هرات برای ۱۰۰ زن دیگر زمینه کار فراهم کرده است

یک زن هراتی با ایجاد یک کارخانه تولید مواد غذایی برای دست‌کم ۱۰۰ زن دیگر به‌گونه‌ی مستقیم و غیرمستقیم زمینه کار فراهم کرده ‌است.

محیط این کارخانه تولیدی کاملا زنانه است و زنان شاغل دوشادوش یکدیگر برای تامین مخارج زندگی شان زیر حاکمیت طالبان تلاش می‌کنند.

در این کارخانه مواد غذایی از جمله ترشی‌، مربا و رب تولید می‌شود. نفس‌گل جامی، مسئول کارخانه می‌گوید که روزانه اضافه‌تر از یک‌ تُن تولیدات دارد.

جامی هدف از ایجاد مرکز را فراهم سازی زمینه‌ی کار برای زنان سرپرست خانوار می‌گوید.

او به خبرنگار روزنامه اطلاعات روز گفت: «تقریبا ۲۰ سال می‌شود که در عرصه اجتماع و اقتصاد کار می‌کنم. شش سال هم‌ می‌شود که این شرکت تولید مواد غذایی را تاسیس کردم و حدود ۱۰۰ زن به شکل مستقیم و غیرمستقیم از طریق این کارگاه تأمین معیشت می‌کنند.»

زنان کارگر در این کارخانه نظر کارشان ماهانه بالاتر از پنج هزار افغانی معاش دریافت می‌کنند.

به گفته جامی، اکثریت زنان کارگر در کارخانه او، شوهر ندارند یا این که شوهرش معتاد هستند.

منیژه محمدی، یکی از زنانی است که از دو سال به این طرف در این کارخانه کار می‌کند. او می‌گوید: «محیط کاری ما همه خانم ها هستند و پولی هم که بدست می‌آورم مصارف خانواده‌ی ما می‌شود.»

محمدی خواهان حمایت از زنان کارآفرین و سرپرست خانوار است.

نفس‌گل جامی هم از حکومت طالبان می‌خواهد که دروازه اقتصاد و کار را به‌روی زنان نبندند؛ در حالی این گروه که مراکز تعلیمی و تحصیلی را به‌روی دختران بسته و کار زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی را منع کرده است.