عکس: ایندیپندنت فارسی

دکِر: طالبان قندهاری با منع کار زنان و آموزش دختران، افغانستان را از غذا و آینده محروم می‌کنند

کرن دکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان می‌گوید که «مردان قندهار» با محروم‌ کردن زنان از خدمات بشردوستانه و بستن مکاتب به‌روی دختران، کل کشور را از غذا و آینده محروم می‌کنند.

او با بازنشر محدودیت‌های ویزای امریکا علیه طالبان که به‌تازگی وضع شده، گفته است که چاره‌‌ی «جز پاسخ دادن نداریم».

دکر نوشته است که طالبان با منع آموزش و کار زنان، «هیچ چیزی» ندارند. او پیشتر گفته بود که رهبران قندهاری طالبان از مدافعان حقوق بشر حمایت کنند و «به تلاش‌های مستمر جامعه‌ی بین‌المللی برای احیای کرامت، آزادی و عدالت برای همه بپیوندند.»

امریکا به‌تازگی در واکنش به منع تحصیل و کار زنان توسط طالبان برای اعضای این گروه و کسانی که در سرکوب زنان نقش دارند، محدودیت ویزا وضع کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا در بیانیه‌ای گفت تا زمانی که طالبان به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه‌ی افغان‌ها از جمله زنان و دختران احترام نگذارند، نمی‌توانند انتظار احترام و حمایت جامعه‌ی جهانی را داشته باشند.

او در عین حال گفته است که در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای امریکا، رویکردی را ادامه می‌دهد که برای طالبان روشن می‌کند که اقدامات این گروه هزینه‌هایی همراه خواهد داشت و راه را برای بهبود روابط با جامعه‌ی بین‌المللی بسته خواهد کرد.

وزارت امور خارجه‌ی طالبان تصمیم اخیر امریکا را مانعی در برابر پیشرفت روابط دو طرف دانسته است و در عین حال گفته که اعمال فشار نتیجه نمی‌دهد.

این وزارت همچنین گفته است که امریکا باید به توافق‌نامه‌ی دوحه متعهد بماند و با عملی‌ کردن آن نشان دهد که اسناد منعقدشده‌ی تعهدات با امریکا قابل اعتماد است.

وزارت خارجه‌ی طالبان در ادامه علاوه کرده که این گروه آماده است تا با ایالات متحده روی تمام مسائل «مورد اختلاف» بحث کند.