عکس: شبکه‌های اجتماعی

کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر: سازمان ملل برای رهایی الهه دلاورزی تلاش کند

کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان که در تبعید فعالیت دارد، از سازمان‌های حقوق‌ بشری از جمله دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) خواسته است که برای رهایی الهه دلاورزی تلاش کنند.

الهه، دختر دانشجویی است که چندی پیش با انتشار نوارهای تصویری ادعا کرد که سعید خوستی، سخن‌گوی پیشین وزارت داخله‌ی طالبان در ریاست استخبارات این گروه به وی «تجاوز» کرده و سپس او را به زور به نکاح خود درآورده است.

گفته می‌شود که او پس از نشر این ویدیو به پاکستان فرار کرده بود، اما طالبان وی را از پاکستان برگردانده و زندانی کرده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان امروز (دوشنبه، ۱۷ دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از بازداشت و رویکردهای غیرانسانی تعدادی از مسئولان طالبان نسبت‌ به الهه دلاورزی هشتاد روز می‌گذرد.

به نقل از این اعلامیه، اخیرا خانواده‌ی دلاورزی ویدیویی را پخش و از شکنجه و وضعیت ناگوار الهه ابراز نگرانی کرده‌اند.

با این حال، کمیسیون مستقل حقوق‌ بشر افغانستان این‌گونه برخوردها را ضد انسانی خوانده و آن را محکوم کرده است. این کمیسیون خواهان آزادی بی‌قیدوشرط الهه دلاورزی شده است.

کمیسیون حقوق‌ بشر افغانستان از ساختارهای حقوق‌ بشری سازمان ملل متحد، به‌ویژه از دفتر یوناما در کابل، گزارشگر ویژه‌ی شورای حقوق‌ بشر این سازمان در امور افغانستان، کمیته زنان سازمان ‌ملل متحد و سازمان‌های حمایت از حقوق زنان خواسته تا در زمینه رهایی و تأمین امنیت الهه، به تلاش‌های جدی و پی‌گیرانه ادامه دهند.