اطلاعات روز

روسیه: سلاح‌های باقی‌مانده غربی در افغانستان می‌تواند جنگ‌های داخلی را تشدید کند

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه گفته است که سلاح‌های باقی‌مانده کشورهای غربی در افغانستان، از جمله سیستم‌های تانک و پدافند ضدهوایی ده‌ها میلیارد دالر ارزش دارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پاتروشف این اظهارات را امروز (چهارشنبه، ۱۹ دلو) در پنجمین نشست دبیران شورای امنیت درباره‌ی مسائل افغانستان در مسکو، مطرح کرده است.

در این نشست دبیران شورای امنیت هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، چین، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان اشتراک کردند. آن‌ها استفاده از قلمرو افغانستان را برای پناه‌دادن، آموزش، برنامه‌ریزی یا تأمین مالی تروریست‌ها «غیرقابل قبول» خواندند.

دبیر شورای امنیت روسیه در این نشست گفته است که سلاح‌های باقی‌مانده‌ی غرب هم می‌تواند برای تشدید جنگ مسلحانه بین گروه‌های بین‌الافغانی استفاده شود و هم در بازار سیاه، از جمله به تروریست‌ها در کشورهای ثالث فروخته شود.

او افزوده است: «بنابراین جولانگاه بزرگی از بی‌ثباتی که برای غربی‌ها در این کشور ایجاد شده، می‌تواند به تمام کشورهای منطقه سرایت کند.»

از سوی هم، نیکولای پاتروشف در این نشست گفته است که غرب به‌شمول ایالات متحده امریکا در تلاش تصاحب دارایی‌های مسدودشده‌ی افغانستان است.

به‌گفته‌ی او، امریکا می‌خواهد از پول مسدودشده‌ی افغانستان به قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر غرامت بپردازد، درحالی که مردم افغانستان در آن هیچ دخالتی ندارند.

این درحالی است که با سقوط افغانستان به‌دست طالبان، حدود هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در بانک‌های امریکا نگهداری می‌شد، مسدود شد.

امریکا قبلا گفته بود که نیمی از این پول برای غرامت قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اختصاص داده می‌شود. واشنگتن در عین زمان گفته است که این امر نیاز به حکم دادگاه دارد.