اطلاعات روز

دیدبان حقوق بشر خواهان اعطای پناهندگی از سوی کشورها به زنان و دختران افغانستان شد

دیدبان حقوق بشر از اقدام دانمارک و سویدن برای اعطای پناهندگی به زنان و دختران افغانستان استقبال کرده و گفته است که این اقدام باید الگویی برای سایر کشورها باشد.

به‌گفته‌ی دیدبان حقوق بشر، هیأت استیناف پناهندگان دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرده که به تمام زنان و دختران افغانستان «تنها براساس جنسیت» پناهندگی اعطا می‌کند. دلیل این تصمیم وخیم‌ترشدن وضعیت برای زنان و دختران زیر حاکمیت طالبان گفته شده است.

سویدن در ماه دسامبر اعلام کرده بود که به تمام زنان و دختران افغانستانی پناهندگی و اجازه‌ی اقامت سه‌ساله می‌دهد.

دیدبان حقوق بشر امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ دلو) در بیانیه‌ای گفته است که تصمیم دانمارک به‌دنبال نتیجه‌گیری آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا (EUAA) در ماه جنوری است که زنان و دختران زیر حاکمیت طالبان را به‌طور کلی واجد شرایط پناهندگی دانست.

این نهاد از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز خواسته هنگام ارزیابی درخواست‌های پناهندگی، دستورالعمل EUAA را در نظر بگیرند که می‌تواند حمایت از زنان و دختران افغانستان باشد و هم نشان‌دهنده‌ی پیروی صادقانه از استانداردهای حقوقی بین‌المللی پناهندگان است.

دیدبان حقوق بشر اشاره کرده است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در آگوست ۲۰۲۱، زنان و دختران با محدودیت‌های گسترده از جمله منع آموزش و کار مواجه‌ شده‌اند.

همچنین زنان معترض با بازداشت غیرقانونی، شکنجه، ضرب‌وشتم و سایر آزارها توسط نیروهای طالبان روبه‌رو هستند.

در اعلامیه‌ی دیدبان حقوق بشر تأکید شده است که اقدام دانمارک و سویدن برای ارائه‌ی به رسمیت شناختن خودکار زنان و دختران به‌عنوان پناهنده باید به‌عنوان الگویی برای سایر کشورهای پناهنده‌پذیر باشد.