درخواست کمک از جامعه‌ی جهانی برای 3.8 میلیون افغان نیازمند

اطلاعات روز: سازمان ملل برای 3.8 میلیون شهروند آسیب‌پذیر و نیازمند به کمک‌، از جامعه‌ی جهانی 405 میلیون دالر درخواست کمک کرد. قرار است این کمک برای تأمین مواد غذایی، آب و مراقبت‌های بهداشتی ۳.۸ میلیون افغان نیازمند و آسیب‌پذیر، در سال ۲۰۱۵ مصرف شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرد، در این برنامه کمک به بی‌جاشدگان جنگ افغانستان، متضرران رویدادهای طبیعی و تغذیه‌ی نیم میلیون کودک زیر پنج سال که دچار سوء تغذی شدید‌ اند، در اولویت‌های آن‌ها قرار دارد. بر اساس معلومات این سازمان، اکنون در افغانستان 2.2 میلیون افغان فاقد مصئونیت غذایی و 1.2 میلیون کودک با مشکل سوء تغذی مواجه اند.

مسئولان سازمان ملل می‌گویند که در جریان سال روان به دلیل ناامنی‌ها، 140 هزار افغان از خانه‌های‌شان آواره شده‌اند و 250 هزار تن دیگر در این کشور، بر اثر حوادث طبیعی خساره‌مند شده‌اند. مارک باودن، معاون خاص سر‌منشی سازمان ملل متحد دیروز در نشست خبری‌ای در کابل از جامعه‌ی جهانی خواست که افغانستان را فراموش نکنند.

او از کمک کنندگان به افغانستان نیز خواست که به حمایت خود از اقدام‌های بشری در این کشور ادامه دهند. باودن گفت،‌ نباید افغانستان به بحران فراموش شده در جهان تبدیل شود. اما او مانع عمده در برابر کمک‌رسانی به افراد نیازمند در کشور را، موجودیت ناامنی و درگیری نیروهای امنیتی با طالبان عنوان کرد.

به گفته‌ی باودن، در سال جاری میلادی 36 کارمند مؤسسات خیریه به اثر ناامنی‌ها در افغانستان جان داده‌اند. او در ادامه از طرف‌های درگیر‌ خواست که در قسمت حفظ جان افراد کمک‌رسان توجه کنند. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز در نشست یاد شده حضور داشت.

او افغانستان را یکی از کشورهای نیازمند به کمک‌های بشری خواند. عبدالله از حسابدهی و شفافیت در مصرف کمک‌های جامعه‌ی جهانی، اطمینان داد. رییس اجرایی مسئله‌ی تأمین امنیت کارمندان مؤسسات کمک‌رسان را مسئولیت حکومت جدید خواند و گفت، مخالفان مسلح نباید مانع روند رساندن کمک‌های بشری به مردم نیازمند در کشور شوند.

سازمان ملل متحد و حکومت همه‌ساله فراخوانی را برای کمک‌های بشری در کشور اعلام می‌کنند. سال گذشته نیز ۴۰۶ میلیون دالر برای این برنامه درخواست شده بود. بر اساس معلومات ارائه شده، از این مبلغ پول، حدود 60 درصد کمک، از سوی جامعه‌ی جهانی پرداخته شده است.