توقف نشرات رادیو شیخ زاید در خوست

روز جهانی رادیو؛ کم‌تر از ۱۷۰ دستگاه از مجموع ۳۰۷ دستگاه رادیویی در افغانستان فعال است

همزمان با فرارسیدن ۱۳ فبروری، روز جهانی رادیو، نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) گفته است که از مجموع ۳۰۷ دستگاه رادیویی در این کشور که طی دو دهه‌ی گذشته فعال شده بود، اکنون کم‌تر از ۱۷۰ دستگاه رادیویی فعال مانده است.

در اعلامیه‌ی نی آمده است که رادیو به‌عنوان رسانه شنیداری سنتی و یکی از رسانه‌های پرطرفدار در جهان شناخته می‌شود. به نقل از اعلامیه، امسال درحالی از روز جهانی رادیو گرامی‌داشت می‌شود که نزدیک به نیمی از دستگاه‌های رادیویی در افغانستان غیرفعال شده‌اند.

براساس این اعلامیه، افغانستان در منطقه یگانه کشوری است که حدود یک قرن قبل دستگاه رادیو را فعال کرد و از طریق امواج رادیو اغلب مردم به برنامه‌های رادیویی دسترسی داشتند.

نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان علاوه کرده است که رادیو یگانه رسانه سرگرم‌کننده و اطلاعاتی منحصر به زمان بوده و در آگاهی‌دهی و اطلاع‌رسانی در جامعه افغانستان نقش اساسی داشته است.

در اعلامیه‌ی نی آمده است: «اما امسال درحالی از روز جهانی رادیو گرامی‌داشت می‌شود که ۴۸ درصد از رسانه‌های شنیداری در افغانستان به‌دلیل مشکلات اقتصادی و چالش‌های موجود در کشور فعالیت‌های‌شان متوقف شده است.»

این درحالی است که از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان در ماه اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، فعالیت ده‌ها رسانه‌ی شنیداری، دیداری و چاپی به‌دلیل محدودیت‌های وضع‌شده از سوی این گروه و چالش‌های اقتصادی، متوقف و صدها خبرنگار بی‌کار شده‌اند.

براساس آخرین آماری که از سوی مرکز خبرنگاران افغانستان ارایه شده است، در بیش از یک سال گذشته  بیشتر از نیمی از حدود ۶۰۰ رسانه‌ی صوتی، تصویری، چاپی و آنلاین با روی‌کار آمدن دوباره‌ی طالبان بسته شده و صدها خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشور را ترک کرده‌اند.