قرارداد مدیریت انتقالات خط آهن حیرتان-مزار شریف با قزاقستان لغو و با ازبیکستان امضا شد

حکومت طالبان قرارداد مدیریت انتقالات خط آهن میان افغانستان و ازبیکستان موسوم به حیرتان-مزار شریف را که با یک شرکت قزاقستانی امضا کرده بود، لغو کرده و این قرارداد را بار دیگر با ازبیکستان امضا کرده است.

مدیریت انتقالات خط آهن حیرتان-مزار شریف قبلا توسط حکومت پیشین نیز به شرکت ازبیکستانی سپرده شده بود؛ اما اداره‌ی خط آهن حکومت طالبان در اواسط ماه قوس امسال این قرارداد را به شرکت قزاقستانی «منصور فاتح» سپرده بود.

ازبیکستان با قرارداد طالبان با شرکت قزاقستانی مخالفت کرده و حمل‌ونقل از طریق خط آهن حیرتان-مزار شریف را تعلیق نموده بود.

طی روزهای اخیر هیأتی از حکومت طالبان برای از سرگیری فعالیت این خط آهن به ازبیکستان سفر کرده بود.

این هیأت امروز (دوشنبه، ۲۴ دلو) هنگام برگشت در پل‌ دوستی میان افغانستان و ازبیکستان گفت که تفاهم با شرکت قزاقستانی لغو و قرارداد تازه‌ی دوساله با ۱۰ درصد تخفیف با شرکت ازبیکستانی امضا شده است.

بخت‌الرحمان شرافت، رییس عمومی اداره‌ی خط‌ آهن طالبان گفت که پس از گفت‌وگو‌ها با مقامات ازبیکستان، تفاهم‌شده تا مسئولیت روند انتقالات، حفظ و مراقبت از خط آهن حیرتان-مزار شریف به شرکت ازبیکستانی سپرده شود.

طالبان قبلا مدیریت انتقالات خط آهن حیرتان-مزار شریف را به ارزش سالانه ۴.۱ میلیون دالر به شرکت قزاقستانی سپرده بود؛ اما اکنون با ۱۰ درصد تخفیف ارزش قرارداد یادشده به ۳.۷ میلیون دالر در سال می‌رسد.

اعضای هیأت اعزامی طالبان به ازبیکستان می‌گویند که اکنون چالش حمل‌ونقل میان افغانستان و ازبیکستان از طریق خط آهن رفع شده است.