مجلس نمایندگان: برای کاهش حملات در کابل، ارگان‌های کشفی تقویت شوند

اطلاعات روز: هیأت اداری مجلس نمایندگان از افزایش حملات انتحاری و انفجاری در کابل ابراز نگرانی کرد. محمد صالح سلجوقی معاون دوم این مجلس روز گذشته ضعف در بخش کشفی قوای امنیتی در کابل را دلیل اصلی افزایش تحرکات و حملات مخالفان مسلح در پایتخت عنوان کرد.

او افزود، تمام نیروهای امنیتی موجود در کابل با آن‌که از نظر امکانات تسلیحاتی می‌توانند پاسخ‌گوی حملات باشند، اما بخش کشفی آنها ضعیف اند و این بخش نمی‌تواند در مورد چگونگی نفوذ تروریستان در شهر اطلاع حاصل کند. معاون دوم مجلس گفت که برای جلوگیری از حملات تروریستی باید ارگان‌های کشفی تقویت شود.

این درحالی است که در چند هفته اخیر حملات انتحاری و انفجاری در شهر کابل افزایش یافته است. در یازده روز گذشته، طالبان تروریست حدود ده حمله‌ی انتحاری و انفجاری را در مناطق مختلف کابل انجام دادند که بر اثر آن ده‌ها تن کشته و نزدیک به صد تن دیگر زخمی شده‌اند. مانند گذشته از این، اکثر قربانیان این حملات افراد ملکی بوده اند.

شورشیان طالب تنها به روز پنج‌شنبه هفته‌‌ی گذشته دو حمله انتحاری را در منطقه پل‌چرخی و وزیر اکبر خان کابل انجام دادند. حمله کننده‌ی‌ انتحاری در پلخرخی یک موتر سفارت برتیانیا را مورد هدف قرار داد که بر اثر آن چهار غیر نظامی و یک شهروند بریتانیایی کشته و ۳3 تن دیگر به شمول پنج کودک و دانش آموزان زخمی شدند.

به دنبال این حمله، ساعت هفت ‌و‌نیم شب در وزیر اکبرخان کابل انفجار رخ داد و بعد از آن درگیری شدید بین چند مهاجم طالب و نیروی ویژه‌ی پولیس آغاز شد. ایوب سالنگی، معاون وزارت امور داخله گفت، یک شهروند نیپالی که ظاهراً کارمند یک سازمان امداد بین‌المللی بوده، در این حادثه زخمی شده است.

نیروهای امنیتی پس از درگیری یک ساعته دو تن از مهاجمان را که وارد ساختمانی در منطقه وزیر اکبرخان شده بودند، کشتند. مهاجمان به دفتر موسوم به نهاد آسایش بین‌المللی (آی آر دی) حمله کردند. صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله‌ی کشور گفت که در این درگیری به نیروهای امنیتی تلفات وارد نشده است.

طالبان با ارسال اعلامیه‌ی به رسانه‌ها مسئولیت حمله پلچرخی و وزیر اکبرخان را به عهده گرفته اند. شماری از دفاتر خارجی، مهمانخانه‌ها و اقامتگاه شماری از مقام‌های دولتی و سفارت تاجکستان در خیابان پانزدهم منطقه وزیر اکبرخان و در نزدیک محل حادثه قرار دارند. منطقه وزیر اکبرخان، از مناطقی است که تحت حفاظت شدید نیروهای امنیتی قرار دارد.

با این حال شهروندان کابل از افزایش حملات انتحاری و انفجاری نگران شده و بیم دارند که وضعیت از این بدتر نشود. آنان از حکومت وحدت ملی تقاضا دارند که برای تأمین امنیت در کابل و ولایت‌های کشور اقدام‌های لازم را روی دست گیرند و دیگر طالبان تروریست را مخالفان سیاسی نخواند.