عطامحمد نور

رویارویی کاربران درباره‌ی جنگ افشار؛ نور می‌گوید زمان هم‌سویی است نه نفرت‌پراکنی

به دنبال پرداختن کاربران شبکه‌های اجتماعی به رویداد افشار و وارد کردن اتهام از سوی کاربران به طرف‌های دخیل در جنگ، عطامحمد نور، والی پیشین بلخ و رهبر شاخه‌ی انشعابی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

آقای نور در این یادداشت که امروز (دوشنبه، ۱ حوت) در صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرده، نوشته است که در حال حاضر مهم‌ترین چیز حفظ وحدت و هم‌سویی میان تمام اقوام است و نباید گذاشت که به «بهانه‌های فصلی»، زمینه‌ی نزاع میان پیروان افکار سیاسی رهبران مردم افغانستان فراهم گردد.

نور نوشته است که جنگ افشار مانند هر جنگ دیگر مصیبت و ویرانی‌هایی را به همراه داشت که «با دلیل ناخواسته صورت گرفته است». او افزوده است که از مصیبت‌های جنگ نمی‌شود انکار کرد و رویداد افشار نیز یکی از این مصیبت‌ها بود.

با این حال، او نوشته است که در روزهای اخیر شماری از افراد از طرف‌داران احمدشاه مسعود و عبدالعلی مزاری به بهانه‌ی نقد جنگ افشار «در شبکه‌های اجتماعی به جان هم افتاده‌اند».

عطامحمد نور تأکید کرده است که به باور جمعیت اسلامی و پیروان این حزب، «بقای ما و رسیدن به آرمان‌های مردم در گرو وحدت و هم‌سویی اقوام باهم برادر نهفته است».

آقای نور برای تقویت هم‌سویی، خواستار پرهیز از دامن‌زدن و داوری در مواردی شده است که به‌گفته‌ی او سبب نفرت‌پراکنی می‌شود.

چند روز پیش محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز در یادداشتی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود از هواداران عبدالعلی مزاری و احمدشاه مسعود خواسته بود که «با همدیگر مهربان باشند و اهانت نکنند و آب به آسیاب دشمن نریزند».