گردهمایی اعتراضی دادستان‌های پیشین در پاکستان

دادستان‌های پیشین افغانستان مقیم پاکستان: ماه‌هاست که بی‌سرنوشت هستیم

ده‌ها نفر از دادستان‌های حکومت پیشین افغانستان که پس از حاکمیت طالبان به پاکستان پناه برده‌اند، در یک گردهمایی اعتراضی خواهان رسیدگی به وضعیت‌شان شدند.

آن‌ها در این گردهمایی اعتراضی که امروز (سه‌شنبه، ۲ حوت) در شهر اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار شده بود، گفتند که از ترس انتقام‌جویی طالبان و محکومین که از سوی طالبان از زندان‌ها آزاد شده‌اند، به پاکستان فرار کرده‌اند.

این دادستان‌ها همچنین گفتند که ماه‌هاست در بی‌سرنوشتی به‌سر می‌برند و با مشکلات اقتصادی و نداشتن ویزا دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

حیات‌الله حیات، مشاور پیشین دادستانی کل در این گردهمایی گفت که در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ دادستان با خانواده‌های‌شان در پاکستان در وضعیت دشواری به‌سر می‌برند.

این دادستان‌ها می‌گویند که کشورهای پناهنده‌پذیر دادستان‌ها را بر بنیاد شناخت و روابط به کشورهای امن انتقال داده‌اند و ده‌ها دادستانی که شناخت و روابط نداشتند، بی‌سرنوشت مانده‌اند.

به‌گفته‌ی آن‌ها، شماری از دادستان‌ها که نتوانسته‌اند کشور را ترک کنند، در خوف و هراس در افغانستان به‌سر می‌برند و از زندگی اجتماعی عمدا حذف شده‌اند.

براساس آماری که از سوی دادستان‌های پیشین در پاکستان ارائه شده، پس از روی‌کار آمدن طالبان، ۲۹ دادستان در رویدادهای مرموز به قتل رسیده و شماری هم بازداشت، شکنجه، توهین و تحقیر شده‌اند.

اکنون دادستان‌های در تبعید در پاکستان می‌گویند که نه تنها خودشان، بلکه اعضای خانواده‌ی‌شان نیز امنیت فیزیکی، روحی و شغلی ندارند و در معرض انتقام‌جویی از سوی محکومین گذشته، به‌ویژه اعضای طالبان قرار دارند.

همزمان با این، دادستان‌های پیشین افغانستان مقیم پاکستان در این گردهمایی اعتراضی، تأسیس «انجمن سارنوالان افغان در تبعید» را رسما اعلام کردند.

هدف از ایجاد این انجمن، جست‌وجوی راه‌های حل مشکلات مالی دادستان‌ها و فراهم‌کردن زمینه‌ی انتقال آن‌ها به کشورهای پناهنده‌پذیر عنوان شده است.