اطلاعات روز

سفر وزیر دفاع پاکستان به کابل؛ خواجه آصف با ملا برادر دیدار کرد

یک هیأت پاکستانی به ریاست خواجه محمدآصف، وزیر دفاع این کشور امروز (چهارشنبه، ۳ حوت) به کابل سفر کرده است.

این هیأت که گفته می‌شود در ترکیب آن رییس استخبارات پاکستان (آی‌اس‌آی) نیز شامل است، در ابتدا با عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان گفت‌وگو کرده است.

دفتر برادر گفته است که در این نشست طرفین پیرامون مناسبات دوجانبه، تجارت، اتصال منطقوی و انکشاف همکاری‌های اقتصادی بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

عبدالغنی برادر گفته است که افغانستان و پاکستان دو کشور همسایه هستند و باید با همدیگر روابط حسنه داشته باشند.

او افزوده است که حکومت طالبان بر روابط تجاری و اقتصادی با پاکستان تأکید می‌کند و این‌گونه روابط را به مفاد دو کشور می‌داند.

در خبرنامه‌ی دفتر عبدالغنی برادر به نقل از او آمده است: «لازم است که مسائل تجاری و اقتصادی را از مسائل سیاسی و امنیتی تفکیک نماییم تا شکار سیاست نگردد.»

او خواستار رهایی شهروندان افغانستان از زندان‌های پاکستان نیز شده و گفته است تسهیلات برای مسافران در گذرگاه‌های مرزی فراهم شود.

به نقل از دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، طرف پاکستانی به حکومت این گروه درباره‌ی همکاری اطمینان داده است.

اخیرا روابط طالبان با پاکستان به‌خاطر فعالیت‌های طالبان پاکستانی دچار تنش شده است.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، دولت پاکستان در پی انفجار مرگ‌بار اخیر در پیشاور، برای کنترل طالبان پاکستانی از هبت‌الله آخوندازده، رهبر طالبان افغانستان کمک خواسته است.

اکسپرس تریبون نوشته بود دولت پاکستان تحریک طالبان پاکستانی را مسئول کشتار پیشاور دانسته و تصمیم گرفته‌ است که این موضوع را با بالاترین سطح دولت طالبان در افغانستان، «با این پیام روشن که پاکستان دیگر تروریسم فرامرزی را تحمل نخواهد کرد»، در میان بگذارد.