اتحادیه اروپا: آپارتاید جنسیتی حاکم بر افغانستان را تحمل نمی‌کنیم

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سیاست‌های طالبان در برابر زنان انتقاد کرده و گفته است «آپارتاید جنسیتی» را که این گروه بر افغانستان حاکم کرده‌اند، تحمل نخواهند کرد.

آقای بورل این اظهارات را روز پنج‌شنبه (۴ حوت) در یک نشست خبری در نیویارک امریکا مطرح کرده و بر افزایش فشارها بر طالبان تأکید کرده است.

بورل گفته است: «ما آپارتاید جنسیتی را که طالبان بر افغانستان حاکم کرده‌اند، تحمل نخواهیم کرد. این یک آپارتاید جنسیتی واقعی است. ما نمی‌توانیم مانند گذشته با حکومت برسرکار افغانستان [طالبان] برخورد کنیم.»

او در عین زمان بر ادامه‌ی کمک‌های بین‌المللی به افغانستان تأکید کرده و گفته است که نمی‌خواهند زنان افغانستان دو بار –اول با سیاست‌های طالبان و سپس با قطع کمک‌های خارجی- مجازات شوند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان صحبت‌هایش گفته است که اعضای رهبری طالبان بر سر آموزش دختران دچار اختلاف شده‌اند و «ما باید از این اختلاف طالبان استفاده کنیم و بر آن‌ها فشار وارد کنیم.»

جوزب بورل گفته است که بسیاری از رهبران طالبان بر این باور هستند که دختران حق آموزش را ندارند و باید از مکتب اخراج شوند، اما به‌گفته‌ی او، برخی دیگر از رهبران طالبان مخالف این باور هستند.

بورل گفته است که موافقان آموزش دختران معتقدند که ممنوعیت آموزش دختران افغانستان را در جهان منزوی و مشکلاتی را برای طالبان ایجاد می‌کند.

با این حال، این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته است که بر طالبان از نقطه نظر سیاسی باید طوری فشار وارد شود که از آن «مردم افغانستان» آسیب نبینند.

این درحالی است که طالبان در یک‌ونیم سال حاکمیت‌شان بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را در برابر شهروندان، به‌ویژه زنان وضع کرده‌اند. این گروه دختران و زنان را از حق آموزش و کارشان محروم کرده است.