مرتضی بهبودی
عکس: شبکه‌های اجتماعی

گزارشگران بدون مرز: سازمان ملل برای آزادی مرتضی بهبودی تلاش کند

گزارشگران بدون مرز (RSF) می‌گوید که به‌طور رسمی موضوع بازداشت مرتضی بهبودی، روزنامه‌نگار فرانسوی-افغانستانی توسط طالبان را به دو گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل ارجاع داده و از آنان خواسته است که فورا او را آزاد کنند.

به‌گفته‌ی گزارشگران بدون مرز، بهبودی در هفتم جنوری توسط مقامات طالبان دستگیر شده است و بیش از ۵۰ روز از بازداشت‌اش می‌گذرد.

در بیانیه‌ی این سازمان آمده است که در شکایتی که در ۲۴ فبروری به ایرنه‌خان، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد ترویج و حمایت از حق آزادی عقیده و بیان، و به ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان ارسال شد، از آن خواسته شده که هر کاری ممکن است انجام دهند تا طالبان مرتضی بهبودی را آزاد کنند.

آنتوان برنارد، مدیر حمایت و کمک گزارشگران بدون مرز گفته است: «مرتضی بهبودی روزنامه‌نگار از ۵۰ روز گذشته بازداشت بوده و این ۵۰ روز زیاد است. ما از سازمان ملل می‌خواهیم که از درخواست ما از مقامات طالبان برای آزادی مرتضی بهبودی حمایت کند. او خبرنگار مورد احترام همه‌ی همکاران رسانه‌ای‌اش است. باید فورا آزاد شود.»

مقامات طالبان به بازداشت بهبودی اذعان نکردند و درباره‌ی وضعیت او نیز چیزی نگفته‌اند.

بهبودی، خبرنگاری با تابعیت دوگانه‌ی فرانسوی و افغانستانی است. او در پنج جنوری به منظور تهیه گزارش به افغانستان آمد و ۴۸ ساعت پس از ورودش، در حالی‌که قصد داشت اعتبار مطبوعاتی خود را دریافت کند، توسط طالبان دستگیر شد.

به‌گفته‌ی گزارشگران بدون مرز، او بیش از یک ماه است که در یکی از زندان‌های کابل نگه‌داری می‌شود و گفته می‌شود که به جاسوسی متهم شده است.

این سازمان علاوه کرده است که دستگیری بهبودی نمونه‌ی دیگری از تشدید نگران‌کننده‌ی آزار و شکنجه‌ی روزنامه‌نگاران توسط دولت طالبان است.

به‌گفته‌ی گزارشگران بدون مرز، دست‌کم دو خبرنگار دیگر به اضافه‌ی مرتضی بهبودی همچنان در بازداشت طالبان هستند. این سازمان خواستار آزادی فوری تمام این خبرنگاران شده است.