طالبان افغانستان برای خلع سلاح «TTP» از دولت پاکستان «پول می‌خواهند»

یک رسانه پاکستانی گزارش داده است که طالبان افغانستان برای کنترل تحریک طالبان پاکستانی (TTP)، از جمله خلع سلاح این گروه، طرحی را با مقامات دولت پاکستان که اخیرا به کابل سفر کرده بودند شریک کرده‌، اما با این شرط که هزینه‌ی اجرای این طرح را دولت پاکستان بپردازد.

اکسپرس تربیون در مطلبی نوشته است که این موضوع در نشست روز جمعه (۵ حوت) «کمیته عالی مشترک» که به ریاست شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان درباره‌ی افزایش حملات تروریستی و سایر مسائل امنیتی برگزار شده، فاش گردیده است.

منابع آگاه از این نشست به اکسپرس تریبون گفته‌اند که موضوع تی‌تی‌پی و پناه‌گاه‌های این گروه در آن سوی مرز (افغانستان) یکی از موضوعات اصلی در دستور کار نشست دیروز بوده است.

این درحالی است که اخیرا هیأت بلندرتبه از مقامات ارشد پاکستان به ریاست خواجه آصف، وزیر دفاع آن کشور از کابل بازدید کرده‌ است.

اکسپرس تریبون نوشته است که این هیأت «شواهد غیرقابل انکار» را در مورد حضور تحریک طالبان پاکستان در افغانستان با طالبان در کابل در میان گذاشته است.

منابع گفته‌‎‌اند که کمیته عالی مشترک دولت پاکستان مطلع شده است که دولت طالبان طرحی را برای کنترل طالبان پاکستانی پیشنهاد کرده‌ است.

این پیشنهاد شامل خلع سلاح جنگ‌جویان تحریک طالبان پاکستانی و انتقال آنان از مناطق مرزی پاکستان و افغانستان است.

با این حال، دولت طالبان از پاکستان خواسته است تا این پیشنهاد را و هزینه‌ی اسکان مجدد اعضای تحریک طالبان پاکستان را تمویل کند.

اکسپرس تریبون نوشته است که در نشست کمیته عالی مشترک دولت پاکستان فاش شده که طالبان افغانستان پیشنهاد مشابهی را به چین برای رفع نگرانی‌های آن کشور در مورد جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) نیز ارائه کرده است.

این رسانه نوشته است که پاکستان هنوز به ایده‌ی طالبان افغانستان پاسخ نداده است، زیرا شک‌وتردید وجود دارد که این ایده ممکن است کارساز نباشد.

با این وجود، برای اولین بار است که طالبان افغانستان ایده‌ی خلع سلاح تحریک طالبان پاکستان را مطرح کرده‌اند.

پیش از این، دولت طالبان پاکستان را تشویق کرده بود تا در مورد توافق صلح با تحریک طالبان پاکستان مذاکره کند، چیزی که نتیجه‌ی معکوس داشت.

اکسپرس تریبون نوشته است که براساس برخی تخمین‌ها، بین ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ جنگ‌جوی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارد و اگر اعضای خانواده‌ی آنها نیز شامل شوند، این تعداد به ۳۰۰۰۰ نفر می‌رسد.

این درحالی است که طالبان بارها حضور اعضای طالبان پاکستانی در افغانستان را تکذیب کرده‌اند.

پاکستان می‌گوید که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان حملات در آن کشور افزایش یافته است.

به‌گفته‌ی این کشور، طالبان پاکستانی حملات خود در پاکستان را از افغانستان سازمان‌دهی می‌کنند.