Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

رییس جمهور و رییس اجرایی جهت رای اعتماد به نامزد وزیران، به نمایندگان مجلس تماس نگیرند

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان از رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی خواستند که در ارتباط به معرفی نامزدوزیران برای کسب رای اعتماد به این مجلس، به نمایندگان تماس نگیرند. آنان تأکید دارند، نامزد وزیران باید بنابر تخصص، اهلیت، شایستگی و شخصیت، از مجلس رای اعتماد بگیرند.

این درحالی است که اشرف غنی و عبدالله پس از حدود دو ماه، روی تشکیل کابینه‌ی جدید به توافق رسیده‌اند. منابعی در ارگ ریاست جمهوری دیروز اعلام کرد، بر اساس این توافق، وزیران حکومت قبلی شامل کابینه‌ی جدید نیستند. بر اساس معلومات ارائه شده، چهارزن نیز شامل کابینه‌ی جدید می باشند.

با این حال، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان تأکید کرد که حکومت به زودی اعضای کابینه‌ی جدید را برای دریافت رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند و رییس جمهور و رییس اجرایی در این ارتباط با نمایندگان تماس شخصی برقرار نکنند.

او از اعضای مجلس خواست که مقام و حرمت خود را حفظ کنند و با توجه به شخصیت، اهلیت و شایستگی به نامزدوزیران رای دهند. به دنبال آن،عبدالحفیظ منصور عضو مجلس گفت، نامزد وزیران مزاحم نمایندگان نشوند. این عضو مجلس تأکید کرد همان‌طوری که رییس جمهور در این مورد اشاراتی داشت، باید به آن متعهد بود.

رییس جمهور در روزهای اول کاری‌اش از اعضای مجلس خواسته بود که از ملاقات شخصی با وزیران در مورد تقرری و درخواست‌های شخصی خوداری کنند. در زمان حکومت حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور بین وزیران و شماری از نمایندگان زدوبندهای شخصی وجود داشت که یکبار مجتبی پتنگ وزیر داخله‌ی سابق در این مورد اسنادی را ارائه کرد.

به باور شماری از کارشناسان مسایل سیاسی، این مسئله باعث افزایش فساد اداری در کشور شده بود. با این حال برخی از اعضای مجلس از حکومت جدید خواستند که افراد دوتابعیتی را به عنوان نامزدوزیر به مجلس معرفی نکنند، زیرا آنان پس از افشای فسادشان، به بسیار آسانی می‌توانند از کشور فرار‌کنند.

غلام فاروق مجروح عضو مجلس گفت: «بسیاری از نامزد وزیران حکومت قبلی، دارای دو تابعیت بودند و از این مجلس رای اعتماد دریافت کردند، اما زمانی که فساد اداری شان افشا شد به آسانی از کشور فرار کردند و سرمایه‌های مردم را به غارت بردند».