اطلاعات روز

طعنه‌ی خلیل‌زاد به غنی: می‌شد زلنسکی هم بگوید که ناتو به دفاع نیامد فرار کردم

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین در امور صلح افغانستان و معمار توافق‌نامه‌ی دوحه در یک مصاحبه‌ی تازه بار دیگر از فرار اشرف‌ غنی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان انتقاد کرده و به‌طور طعنه‌آمیز گفته است که به‌خاطر عدم اشتراک ناتو در جنگ روسیه در اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین هم می‌توانست فرار کند، اما نکرد.

خلیل‌زاد در این مصاحبه که همزمان با سومین سالگرد امضای توافق‌نامه‌ی دوحه انجام شده، همچنین در واکنش به ادعای مقامات پیشین افغانستان از جمله اشرف غنی و امرالله صالح که او را متهم به توطئه برای بازگشت طالبان به قدرت می‌دانند، گفت که غنی و معاونش «لاف» می‌زدند، چه کردند؟

او گفت که اشرف غنی می‌گفت که امان‌الله‌خان نیست که فرار کند، اما گریخت و همچنین به‌گفته‌ی خلیل‌زاد، صالح می‌گفت که با طالبان می‌جنگد: «کجا رفتند آخر، چه کردند؟»

خلیل‌زاد در ادامه از فرار غنی انتقاد کرد و وی را با ولودیمیر زلنسکی مقایسه کرد.

خلیل‌زاد گفت: «می‌شد رییس‌جمهور اوکراین بگوید که چون ناتو نیامد به دفاع ما، مجبور من هم کشور را ترک کردم… اما برای دفاع از وطن خود مسئولیت را قبول کرد و توانست از خود دفاع کند و قربانی بدهد.»

به‌گفته‌ی او، مقامات حکومت پیشین افغانستان حاضر به قربانی دادن نبودند و طرز کار این حکومت، باعث شد ارتش نیز اعتماد خود را از دست بدهد و ممکن است به این نتیجه رسیده باشد که «دیگر نمی‌ارزد از این نظام دفاع کند».

غنی می‌خواست ملا برادر عبدالله دوم شود

زلمی خلیل‌زاد در بخش دیگری از مصاحبه‌ی خود در برنامه‌ی «به عبارت دیگر» بی‌بی‌سی گفت که اشرف‌ غنی و تیم‌اش موافق ایجاد حکومت جدید در نتیجه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی نبود، بلکه تأکید داشتند که طالبان شریک در قدرت شوند. به‌گفته‌ی او، اشرف غنی می‌خواست ملا برادر، «عبدالله دوم» شود.

او در پاسخ به پرسشی درباره‌ی ادعای اعضای تیم مذاکره‌کننده‌ی حکومت پیشین که می‌گویند طالبان حاضر به مذاکرات صادقانه نبودند و دروغ می‌گفتند، گفت که حکومت در مذاکرات قطر وقت‌کشی می‌کرد.

خلیل‌زاد می‌گوید که حکومت پیشین افغانستان چند ماه را برای اساس مذاکرات صلح با طالبان ضایع کرد، در حالی‌که اساس این مذاکرات توافق دوحه بود.

به‌گفته‌ی خلیل‌زاد، براساس توافق دوحه باید «حکومت جدید اسلامی» در نتیجه‌ی مذاکرات در افغانستان به‌وجود می‌آمد.

اما به‌گفته‌ی او، اشرف‌ غنی، رییس‌جمهور پیشین و تیم‌اش حاضر نبود حکومت جدید ایجاد شود.

این مقام پیشین امریکایی می‌گوید: «اشرف غنی و تیم‌اش به این نظر بود که ما موافق نیستیم که حکومت نو بیاید. چرا ملا برادر نمی‌آید و عبدالله دوم نمی‌شود: یک معاون عبدالله باشد، [یک معاون ملا برادر]. طالبان می‌گفتند که جنگ ۲۰ سال برای چوکی نیست.»

او تصریح کرد که بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه هم اشتباه حکومت بود که با طالبان به موافقه نرسید.

خلیل‌زاد افزود که پیشنهاد او این بود که حکومتی ایجاد شود که در رأس فرد مورد قبول طالبان و دولت باشد؛ اما به‌گفته‌ی او، حکومت اشرف غنی می‌گفت که «این پیشنهادها هر روز می‌آید».

همکاری با طالبان برای پیدا کردن رهبر القاعده

این مقام پیشین امریکایی می‌گوید که امریکا ۲۰ سال به‌دنبال ایمن‌الظواهری، رهبر پیشین القاعده بود؛ اما پس از تسلط طالبان بر کابل او را پیدا کرده و کشته است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا حضور رهبر القاعده در کابل نقض توافق دوحه نیست، گفت که ممکن است طالبان در پیدا کردن القاعده کمک کرده باشند.

این در حالی است که طالبان تا اکنون کشته‌شدن ایمن‌الظواهری در کابل را تأیید نکرده‌اند.

طالبان در توافق خود با امریکا موسوم به توافق‌نامه‌ی دوحه تعهد داده‌اند که با القاعده قطع رابطه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تروریسم از خاک افغانستان استفاده کند.

خلیل‌زاد در این مصاحبه می‌گوید که از دید امریکا تروریسم در افغانستان زیر حاکمیت طالبان گسترش نیافته است. او در عین حال تهدید داعش را جدی می‌داند و می‌گوید که طالبان با داعش در جنگ اند.

او در پاسخ به ادعای روسیه درباره‌ی حضور گروه‌های تروریستی در شمال افغانستان می‌گوید که ممکن است این پالیسی روسیه برای نفوذ در آسیای مرکزی باشد.

خلیل‌زاد در این مصاحبه افزود که پایتخت القاعده اکنون از افغانستان به ایران تغییر کرده است.

او می‌گوید زمانی که نماینده‌ی ویژه بود، با مقامات ایرانی درباره‌ی رهبران القاعده صحبت کرده و ایران تقاضای معامله با امریکا را کرده بود.

ایران حضور رهبر القاعده در این کشور را تکذیب کرده و این ادعا را سیاست ایران‌هراسی امریکا دانسته است.