اطلاعات روز

سه‌سالگی توافق دوحه؛ میلر به طالبان: از کشتن شما خسته شده‌ایم

در سه‌سالگی توافق امریکا و طالبان موسوم به توافق دوحه، مترجم مذاکرات دو طرف می‌گوید که این مذاکرات هرازگاهی با تنش به همراه بود و باری جنرال آستین میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان به طالبان گفت که امریکایی‌ها از کشتن اعضای طالبان خسته شده‌اند.

اکمل داوی، مترجم همچنین می‌گوید که در مجموع فضای مذاکرات هیأت‌های امریکا و طالبان «محترمانه» بود، هرچند که اختلاف دو طرف عمیق بود.

او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت در نشستی که جنرال آستین میلر حضور داشت، گفت‌وگو حساس شد و میلر به طالبان هشدار داد که اگر به توافق برای پایان جنگ دست نیابد، او به‌عنوان یک نظامی مجبور است دستور سرقوماندان اعلی خود را تطبیق کند و جنگ را ادامه دهد.

اکمل داوی می‌گوید: «میلر به‌صورت بسیار واضح به طالبان گفت که ما امریکایی‌ها از کشتن شما (طالبان) خسته شده‌ایم. ما به حد کافی شما را کشته‌ایم. نمی‌خواهیم درگیر جنگ نا پایان باشیم.»

به‌گفته‌ی داوی طالبان هم به پاسخ میلر گفتند که وقتی به «صلح نمی‌رسیم، ۲۰ سال دیگر هم جنگ می‌کنیم».

او در پاسخ به پرسشی درباره‌ی این‌که برخورد زلمی‌ خلیل‌زاد، رییس هیأت امریکایی با طالبان با توجه به این‌که او افغانستانی‌تبار است، چگونه بود، گفت خلیل‌زاد تا حد زیادی توانست یک «دیپلماسی شخصی» را با اعضای طالبان از جمله ملا برادر و عباس استانکزی برقرار کند. به‌گفته‌ی او، خلیل‌زاد با این دو عضو طالبان به‌گونه‌ی خودمانی قصه می‌کرد.

مترجم مذاکرات امریکا و طالبان می‌گوید که در این مذاکرات هیأت امریکایی یک‌دست نبود. به‌گفته‌ی او، اعضای نظامی هیأت تأکید داشتند که خروج از افغانستان مشروط باشد، اما دیپلمات‌ها منتظر سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا بودند.

امریکا و طالبان پس از ۱۸ ماه مذاکره، در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ به توافق دست یافتند.

براساس این توافق، نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شدند و با خروج کامل نیروهای امریکایی، طالبان دوباره به قدرت دست یافتند.