عکس: شبکه‌های اجتماعی

طالبان پنج نفر از بستگان والی پیشین بامیان را زندانی کرده‌اند

منبعی می‌گوید که طالبان پنج نفر از بستگان طاهر زهیر، والی پیشین بامیان را از زادگاه او در ولسوالی دره‌ صوف بالا ولایت سمنگان بازداشت و زندانی کرده‌اند.

این منبع که با بستگان زهیر در ارتباط است، امروز (چهارشنبه، ۱۰ حوت) به روزنامه اطلاعات روز گفت که افراد بازداشت‌شده، پسر خسر، خواهرزاده و سه برادر والی پیشین بامیان هستند.

به‌گفته‌ی منبع، این پنج نفر به‌ تاریخ ۲۹ دلو از منطقه‌ی «کوته»ی دره صوف بالا بازداشت شده و تا اکنون در بند طالبان هستند.

منبع توضیح داد که طالبان در همین روز در ابتدا منطقه‌ی یادشده را محاصره و تلاشی خانه‌به‌خانه راه‌اندازی کرده‌اند. به‌گفته‌ی منبع، طالبان برخی از ساکنان این منطقه را مورد آزار و اذیت نیز قرار داده‌اند.

منبع ادامه داد که طالبان به اعضای خانواده‌ی طاهر زهیر گفته‌اند که باید او را پیدا و تحویل این گروه دهند.

طالبان زهیر را متهم به همکاری با مولوی مهدی، فرمانده هزاره‌تبار پیشین خود می‌کنند. در زمان حمله‌ی طالبان بر ولسوالی بلخاب، مقر افراد مولوی مهدی، عکسی از زهیر منتشر شده بود که گفته می‌شد او در بلخاب حضور دارد.

پس از سرکوب مولوی مهدی در بلخاب سرپل، درباره‌ی موقعیت و فعالیت زهیر چیزی گفته نشده است.

گفتنی است که طالبان چندی پس از جنگ بلخاب اعلام کردند که مولوی مهدی را هنگام فرار به ایران در مناطق مرزی هرات کشته‌اند.

مهدی تنها فرمانده هزاره‌تبار و شیعه‌مذهب طالبان شناخته می‌شد. او پس از حاکمیت طالبان، رییس استخبارات این گروه در بامیان گماشته شده بود. مهدی سپس از این سمت برکنار شد و در آن زمان گفته می‌شد که به‌عنوان معین وزارت شهرسازی طالبان گماشته شده است. خود او می‌گفت که این سمت را نپذیرفته است.

مولوی مهدی در حالی‌که به زادگاه خود، ولسوالی بلخاب سرپل رفته بود، طالبان علیه او حملات سنگین را انجام دادند و وی را سرکوب کردند. طالبان این فرمانده هزاره‌تبار خود را «باغی» می‌خواندند.