دیدبان حقوق بشر: زن‌ستیزان در جهان از نقض حقوق زنان توسط طالبان الهام گرفته‌اند

هیدر بار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفته است که «زن‌ستیزان» در سراسر جهان از نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان، جسارت و الهام گرفته‌اند.

خانم بار صبح امروز (پنج‌شنبه، ۱۱ حوت) در توییتی، با اشاره به مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان در ایران، نوشته است که هدف مشترک طالبان و «زن‌ستیزان» در سراسر جهان تحمیل آپارتاید جنسیتی است.

به‌گفته‌ی او، جامعه‌ی بین‌المللی به نقض حقوق زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان، پاسخ موثر نداده و این باعث شده است که دیگر «زن‌ستیزان» از طالبان الهام بگیرند.

هیدر بار درحالی به مسمومیت دانش‌آموزان در ایران اشاره کرده است که در ماه‌های اخیر صدها دانش‌آموز دختر در شهرهای مختلف ایران دچار مسمومیت شده‌اند.

مقام‌های ایرانی تاکنون عاملان این مسمومیت‌ها را اعلام نکرده، اما آن‌را به عوامل خارجی نسبت داده‌اند. وزارت معارف ایران گفته است که «منشأ انتشار گازهای سمی» در مکاتب را پیگیری می‌کنند.

این طرف در افغانستان (همسایه‌ی شرقی ایران)، طالبان از ابتدای تسلط بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کردند. این گروه چندی پیش دختران را از تحصیل در دانشگاه‌ها نیز محروم کردند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان به تازگی تاریخ بازگشایی دانشگاه‌ها را تنها برای پسران مشخص کرده است.