اطلاعات روز

هند و کشورهای آسیای مرکزی خواستار تشکیل «ساختار سیاسی فراگیر» در افغانستان شدند

نخستین نشست کارگروه مشترک هند و آسیای مرکزی در مورد افغانستان در دهلی نو، پایتخت هند برگزار شد. در این نشست نمایندگان ویژه و مقام‌های ارشد هند، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان حضور داشتند.

اشتراک‌کنندگان این نشست امروز (سه‌شنبه، ۱۶ حوت) در مورد وضعیت کنونی افغانستان، از جمله اوضاع سیاسی، امنیتی و انسانی بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در بیانیه‌ی مشترکی که در پایان این نشست صادر شده، آمده است که اشتراک‌کنندگان نشست بر اهمیت تشکیل یک ساختار سیاسی «واقعا فراگیر و نماینده» که به حقوق تمام مردم افغانستان، از جمله حق آموزش و کار زنان احترام بگذارد، تأکید کرده‌اند.

طبق این بیانیه، نمایندگان ویژه و مقام‌های ارشد هند و کشورهای آسیای مرکزی روی تهدیدات منطقه‌ای تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر و نیز امکان هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با این تهدیدات بحث کرده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند که خاک افغانستان نباید برای پناه‌دادن، آموزش، برنامه‌ریزی و یا تمویل هرگونه اقدامات تروریستی استفاده شود.

اشتراک‌کنندگان این نشست در مورد وضعیت کنونی بشردوستانه در افغانستان نیز بحث کرده و توافق کرده‌اند که به کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه دهند.

همین طور، هند و کشورهای آسیای مرکزی توافق کرده‌اند که به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی افغانستان احترام بگذارند و در کنار عدم مداخله در امور داخلی آن، از افغانستان صلح‌آمیز و باثبات نیز حمایت کنند.

از سوی هم، تایمز اوف اندیا (Times of India) گزارش کرده است که هند در این نشست وعده کرده است که در مشارکت با برنامه جهانی غذا (WFP)، مقدار ۲۰ هزار متریک تُن گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان می‌فرستد.

این درحالی است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، این دومین باری است که هند به مردم افغانستان گندم کمک می‌کند. بار نخست، هند کمک ۵۰ هزار متریک تُن گندم به مردم افغانستان را اعلام کرده بود.