عکس: ارسالی

گردهمایی زنان در آلمان: جامعه‌ی جهانی حکومت طالبان را به رسمیت نشناسد

زنان اهل افغانستان در یک گردهمایی به‌مناسبت هشت مارچ در برلین آلمان، از اتحادیه اروپا و جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند.

این گردهمایی تحت عنوان «دادخواهی از تبعید برای دموکراسی و حقوق بشر در افغانستان» برگزار شده است.

برگزارکنندگان این گردهمایی در یک اعلامیه‌ای گفته‌اند که میلیون‌ها دختر در افغانستان از حق زندگی آزاد و امن محروم شده‌‌اند و حق تحصیل، مشارکت سیاسی و اشتغال را ندارند.

در این اعلامیه آمده است که «بسیاری زنان با ازدواج اجباری همراه با حامیانِ مجازات قرون‌وسطایی مانند شلاق و سنگسار روبه‌رو هستند».

اشتراک‌کنندگان نشست برلین در بخشی از اعلامیه‌‌ی‌شان گفته‌اند که با مردم افغانستان از طرف کشورهای غربی تا «سرحد خیانت» عهدشکنی شده است. آنان اضافه کرده‌اند که مقدمات دستیابی طالبان به قدرت با امضای توافق دوحه فراهم شد.

این زنان اضافه کرده‌اند که با خروج عجولانه‌ی نیروهای غربی، افغانستان در ظرف چند ماه به زن‌ستیزترین کشور جهان تبدیل شد.

آنان در ادامه از اتحادیه اروپا و جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند و کمک‌های بشردوستانه‌ای که مردم افغانستان به آن نیاز دارند، نباید به طالبان مشروعیت دهد.

این زنان گفته‌اند که اتحادیه اروپا و جامعه‌ی جهانی تا زمانی که این گروه، حقوق بشر را به رسمیت نشناخته است، به رهبران‌شان اجازه‌ی سفر ندهند.

آنان خواستار بسته‌شدن دفتر طالبان در قطر نیز شده و گفته‌اند این دفتر به یک سفارت فعال در خارج تبدیل شده است.

اشتراک‌کنندگان نشست برلین از اتحادیه اروپا و جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که ضمیمه‌های توافق‌نامه‌ی دوحه را منتشر کنند، زیرا مردم افغانستان حق دارند بدانند که جامعه‌ی جهانی از جانب آنان چه تصمیمی گرفته‌ است.

آنان خواستار حفاظت و پذیرش شهروندان در معرض خطر افغانستان توسط اتحادیه اروپا و جامعه‌ی جهانی نیز شده‌اند.