عکس: شبکه‌های اجتماعی

کتابخانه «زن» در شهر کابل بسته شد

کتابخانه‌ای تحت نام «زن» که حدود شش ماه قبل در شهر کابل تأسیس شده بود، به‌دلیل محدودیت‌های طالبان و چالش اقتصادی بسته شد.

ژولیا پارسی، از بنیان‌گذاران این کتاب‌خانه امروز (دوشنبه، ۲۲ حوت) به روزنامه اطلاعات روز گفت محدودیت‌هایی که گروه حاکم بر زنان وضع کرده است، فضا را برای ادامه‌ی فعالیت کتاب‌خانه «زن» تنگ کرد.

او افزود که طالبان دست‌کم دو بار به کتاب‌خانه «زن» هجوم آورده و آن را «مهرولاک» کرده‌اند. به‌گفته‌ی او، طی ماه گذشته تحت نظر طالبان این کتاب‌خانه بسته بود.

پارسی علاوه کرد که امروز قفسه‌های کتاب‌خانه خالی شده و این کتاب‌خانه رسما بسته شده است.

او می‌گوید: «قفسه‌ها را خالی کردیم، دروازه‌اش را قفل نمودیم و کتاب‌ها را به خانه آوردیم. متأسفانه در روزهایی که از همه‌جا زنگ دشمنی با دانش شنیده می‌شود و سرزمین ما در تاریکی فرو رفته است، یکی از امیدهای روشنگری در کابل (پل سرخ) خاموش شد.»

کتاب‌خانه «زن» در ماه سنبله با حمایت گروهی از زنان در کابل و در خارج از کشور تأسیس شده بود. پارسی می‌گوید که هدف از تأسیس این کتاب‌خانه، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و آگاهی‌دهی برای زنان بود.

او افزود که علاوه بر محدودیت‌ها بر فعالیت زنان، فشارهای اقتصادی نیز بار مشکلات کتاب‌خانه «زن» را سنگین‌تر کرده بود.

پارسی می‌گوید: «کتاب‌خانه زن، برای زنان کابل تنها یک کتاب‌خانه نبود. در روزگاری که زنان در پستوی خانه محبوس شده‌اند و از قربانیان درجه‌یک جهل، افراطیت و تاریک‌اندیشی اند، گروهی از زنان کابل هرازگاهی در کتاب‌خانه زن گردهم می‌آمدند، کتاب می‌خوانند، گفت‌وگو می‌کردند و مبارزات و مطالبات‌شان را به بحث می‌گرفتند.»

طالبان پس از دست‌یافتن به قدرت محدودیت‌های گسترده‌ای وضع کرده‌اند. در حال حاضر زنان زیر حاکمیت طالبان اجازه‌ی آموزش، تحصیل و کار را ندارند.