عکس: شکور رونق

باشندگان بادغیس خواستار مبدل‌شدن جنگلات پِسته‌ی این ولایت به پارک ملی هستند

بادغیس در غرب کشور از ولایت‌‎های است که دارای مناظر طبیعی زیبا و جاذبه‌های مهم گردشگری می‌باشد. این ولایت جنگلات پِسته را در خود جای داده است که سالانه، به‌ویژه در فصل بهار شاهد حضور هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد. باشندگان بادغیس اکنون از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که جنگلات پسته‌ی این ولایت را به پارک ملی تبدیل کند تا از یک‌سو زمینه‌ی کار برای ساکنان بادغیس فراهم شود و از سوی دیگر، سبب رشد گردشگران شود.

جان‌محمد، از باشندگان بادغیس می‌گوید: «جنگلات پسته‌ی بادغیس یکی از مکان‌های با ارزش کشور است که باید از سوی حکومت به‌عنوان پارک ملی اعلان شود تا زمینه‌ی رشد این ولایت فراهم گردد. ما از حکومت طالبان می‌خواهیم که در این راستا توجه کند.»

عبدالبصیر، یک باشنده‌ی دیگر بادغیس هم می‌گوید: «بادغیس دارای طبیعت بسیار زیبا است و فضای خاصی برای دیدوبازدید دارد. این ساحات اگر به پارک ملی تبدیل شود، شمار گردشگران داخلی و خارجی هم رشد خوبی خواهد کرد.»

فعالان مدنی بادغیس هم می‌گویند که این ولایت دارای مناظر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری زیاد است که اگر از سوی حکومت به پارک ملی مبدل شود، زمینه‌ی رشد اقتصاد مردم این ولایت فراهم می‌شود.

شماری از گردشگران که در آستانه‌ی فصل بهار به ولایت بادغیس آمده‌اند، می‌گویند که اگر جنگلات پسته‌ی این ولایت به پارک ملی مبدل شود، منبع عایداتی خوبی برای ساکنان بادغیس خواهد شد.

عبدالله، از باشندگان هرات که به بادغیس آمده است، می‌گوید: «ولایت بادغیس در فصل بهار بسیار جای زییایی است. دارای جاذبه‌های گردشگری خوبی است که اگر به پارک ملی مبدل شود، می‌تواند یک منبع عایداتی خوبی برای مردم این ولایت شود.»

 پارک ملی

جنگلات پسته‌ی بادغیس. عکس: شبکه‌های اجتماعی

پارک ملی به منطقه‌ی گفته می‌شود که جهت حفاظت از طبیعت و محیط زیست ایجاد شده و دارای گونه‌های مهم گیاهی، بستری مناسب برای حیات وحش بوده و همچنان مناظر زیبا و دیدنی را در خود جای داده باشد. کشورهای مختلف به اهداف مختلف از پارک‌های ملی استفاده می‌کنند.

به‌باور باشندگان بادغیس در غرب کشور، پارک ملی تأثیرات مهم در یک جامعه دارد که می‌تواند سبب رشد این ولایت و حتا افغانستان شود.

آنان همچنان می‌گویند در صورتی که جنگلات پسته‌ی بادغیس به پارک ملی مبدل گردد، این ناحیه حفاظت شده، از رفت‌وآمدهای خودسر جلوگیری و جنگلات پسته به‌صورت درست نگه‌داری می‌شود.

اما برخی از باشندگان بادغیس نگران تخریب جنگلات پسته هستند. آنان می‌گویند که همه‌ساله با آمدن شمار زیادی از گردشگران در این ولایت، برای حفظ و مراقبت از این جنگلات بی‌توجهی صورت می‌گیرد که حکومت باید جلو این کار را بگیرد.

جذب گردشگران و رشد اقتصاد مردم

باشندگان بادغیس و برخی ولایت‌های دیگر در حالی تفریح در پسته‌زار بادغیس. عکس: شبکه‌های اجتماعی

باشندگان بادغیس صنعت گردشگری را مهم‌ترین منابع عایداتی برای ساکنان این ولایت می‌دانند و می‌گویند که اگر جنگلات پسته به پارک ملی مبدل شود، زمینه‌ی اشتغال‌زایی را برای مردم این ولایت فراهم کرده و سبب رشد اقتصاد آنان خواهد شد.

وحیدالله، از باشندگان بادغیس می‌گوید: «سالانه شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از مناظر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری بادغیس، به‌خصوص در فصل بهار بازدید می‌کنند. اگر جنگلات پسته به پارک ملی تبدیل شود، گردشگران بیشتری جذب این ولایت شده و می‌تواند سبب رشد اقتصاد مردم شود.»

به‌گفته‌ی این باشنده‌ی بادغیس، جنگلات پسته‌ی این ولایت ظرفیت کارآفرینی زیاد را برای مردم دارد. همچنان فروش پسته‌ی بادغیس که اگر به‌صورت درست و قانونی از سوی دولت جمع‌آوری و فروخته شود، یک سرمایه‌ی بزرگ برای بادغیس و افغانستان خواهد بود.

الله‌داد، یکی دیگر از باشندگان بادغیس می‌گوید: «اگر جنگلات پسته به پارک ملی مبدل شود و هتل‌های مجلل و جاهای تفریحی خوبی فراهم گردد، گردشگران زیادی از ولایت‌های افغانستان و خارج از کشور به این ولایت خواهند آمد که سبب رشد اقتصاد مردم خواهد شد.»

حفظ محیط زیست و حیات وحش

باشندگان بادغیس خواستار تبدیل‌شدن پسته‌زاران به پارک ملی اند. عکس: شبکه‌های اجتماعی

باشندگان بادغیس می‌گویند که اگر جنگلات پسته‌ی این ولایت به پارک ملی مبدل شود، می‌تواند زمینه‌ی حفاظت از محیط زیست و قطع بی‌رویه‌ی جنگلات پسته‌ی این ولایت را فراهم کند. در گذشته همواره از قطع غیرقانونی جنگلات پسته‌ی بادغیس گزارش شده است.

رحیم‌الله، از باشندگان بادغیس می‌گوید: «در طی سال‌های گذشته جنگلات پسته‌ی ولایت بادغیس به‌گونه‌ی خودسرانه قطع شده است. اگر پارک ملی ایجاد گردد، از قطع‌شدن غیرقانونی جنگلات جلوگیری شده و دست انسان‌های مخرب از آن‌ها کوتاه می‌شود.»

به‌گفته‌ی باشندگان بادغیس، در گذشته جنگلات پسته‌ی بادغیس بستری مناسب برای حیات وحش بود و گیاهان و حیوانات مختلف وحشی در این ولایت زیست داشتند. اما با رشد نفوس و بی‌توجهی‌ مردم و مسئولان، این‌ گونه‌های نایاب از بین رفته‌اند. اگر این جنگلات به پارک ملی مبدل شود، زمینه‌ی برگشت گونه‌های کم‌یاب گیاهان و جانوران را فراهم خواهد کرد.

فعالان مدنی بادغیس نیز می‌گویند که این ولایت با داشتن مناظر طبیعی زیبا و جاذبه‌های گردشگری، سالانه شاهد حضور هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

آنان همچنان از حکومت طالبان می‌خواهند که برای حفاظت از جنگلات پسته که سرمایه‌ی ملی کشور است، توجه جدی کرده و برنامه‌های بهتری را در این راستا روی دست گیرند. به‌گفته‌ی فعالان مدنی بادغیس، در اثر بی‌توجهی‌های مردم و مسئولان، تعدادی از جنگلات پسته‌ی این ولایت از بین رفته و برای احیای دوباره‌ی آن باید اقدامات لازم انجام شود.

از سوی هم مسئولان محلی طالبان از تلاش‌های‌شان برای حفاظت از جنگلات پسته‌ی این ولایت خبر داده‌اند. ریاست زراعت و دام‌داری بادغیس در آستانه‌ی سال جدید ۱۴۰۲ اعلان کرده است که قرار است ۱۲۰ هزار اصله نهال پسته در این ولایت غرس شود.

گفتنی است که در سال ۱۳۹۹، حکومت پیشین افغانستان چهار ساحه را در کشور به‌عنوان مناطق حفاظت‌شده و پارک ملی اعلان کرده بود. جنگلات ولایت نورستان در شرق، دشت ناور غزنی در جنوب، ولسوالی امام‌صاحب قندوز در شمال و ولسوالی درقد ولایت تخار در شمال‌شرق کشور از سوی اداره‌ی ملی حفاظت از محیط زیست به‌عنوان مناطق حفاظت‌شده و پارک ملی اعلان شده بود.