حزب جمعیت اسلامی افغانستان

جمعیت اسلامی از تصمیم شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان استقبال کرد

حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی از تصمیم تازه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد راه‌اندازی یک ارزیابی مستقل پیرامون چالش‌های کنونی در افغانستان استقبال کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز پنج‌شنبه (۲۵ حوت) این شورا، در قطع‌نامه‌ای مأموریت هیأت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) را تصویب کرد.

شورای امنیت در یک قطع‌نامه‌ی دیگر از دبیرکل سازمان ملل خواست تا ارزیابی مستقلی برای ایجاد یک رویکرد منسجم به‌منظور رسیدگی به چالش‌های کنونی پیش‌روی افغانستان انجام دهد.

در قطع‌نامه پیشنهاد شده است که این ارزیابی مستقل باید پس از مشورت‌های آینده‌نگرانه با تمام بازی‌گران و ذی‌نفعان سیاسی افغانستان، از جمله مقام‌های ذی‌ربط، زنان افغانستان و جامعه مدنی و همچنین منطقه و جامعه جهانی انجام شود.

با این حال، حزب جمعیت اسلامی محتاطانه ابراز امیدواری کرده است تا سازمان ملل در چارچوب این تصمیم بتواند اقدامات عملی‌ای را نسبت به تعامل و مشورت‌های معنادار و موثر با همه طرف‌های ذی‌نفع و بازی‌گران سیاسی افغانستان روی‌دست بگیرد.

سه روز پیش صلاح‌الدین ربانی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نوشته بود که یوناما براساس مأموریت خود «باید با تمام جهت‌های ذی‌نفع وارد تعامل و گفت‌وگو می‌شد، اما به‌گونه‌ی غیرشفاف و پرسش‌برانگیز تنها پیوسته با گروه طالبان در تعامل بوده است.

در اعلامیه‌ی حزب جمعیت اسلامی که امروز (جمعه، ۲۶ حوت) منتشر شده، آمده است از آن‌جایی‌که ارزیابی پیشنهادشده طی میکانیسم جدید و به‌گونه‌ی مستقل از چارچوب یوناما صورت خواهد گرفت، می‌توان آن‌را نشانه‌ی صحت انتقادهای وارده و اذعان شورای امنیت به ناکامی روش کاری یوناما در یک‌ونیم سال گذشته تلقی کرد.