«نگرانی شدید» بیش از ۷۰ کشور و اتحادیه اروپا درباره‌ی وضعیت حقوق زنان و دختران در افغانستان

نمایندگان بیش از ۷۰ کشور و اتحادیه اروپا در یک بیانیه‌ی مشترک نگرانی شدید خود را در مورد وضعیت حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز کرده‎‌اند. آنان گفته‌اند که محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران در هیچ جایی دیده نمی‌شود.

این بیانیه توسط آلبانیا به نمایندگی از سایر کشورها ترتیب شده است.

این کشورها گفته‌اند که طالبان با سرپیچی از خواست مردم افغانستان و وعده‌شکنی به جامعه‌ی جهانی، به اجرای اقدامات «ظالمانه» علیه زنان و دختران ادامه می‌دهند.

در بیانیه‌ی این کشورها آمده است که تصمیمات طالبان برای ممنوعیت ورود زنان به دانشگاه‌ها، بسته‌نگه‌داشتن مکاتب متوسطه به‌روی دختران و جلوگیری از کار زنان افغانستانی در سازمان‌های غیردولتی، در کنار سایر محدودیت‌ها، غیرقابل توجیه است.

بیش از ۷۰ کشور جهان و اتحادیه اروپا گفته‌اند که ممنوعیت تحصیلات متوسطه و دانشگاهی دختران و زنان در افغانستان، این قشر را از حق انسانی محروم می‌کنند و خطرات تجربه‌ی خشونت مبتنی بر جنسیت بیشتر و ثبات، توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی، حکومت‌داری فراگیر را ضعیف می‌کند.

در بیانیه‌ی این کشورها آمده است که حکم ممنوعیت کارمندان زن در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی، به این معنا است که میلیون‌ها افغانستانی قادر به دسترسی به کمک‌های بشردوستانه نخواهند بود.

به نقل از بیانیه، یک سوم نیروی کار بشردوستانه در افغانستان زن هستند و آنان در حال حاضر قادر به کار یا دسترسی به زنان و سایر افراد آسیب‌پذیر که نیاز به حمایت دارند، نیستند.

در این بیانیه فرامین طالبان علیه زنان و دختران مضر خوانده شده و آمده است که این احکام صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد و جامعه‌ی افغانستان و رفاه مردم افغانستان وارد می‌کند.