سازمان ملل از طالبان خواست سیاست‌های «تبعیض‌آمیز» در برابر زنان را کنار بگذارند

همزمان با نوروز و آغاز سال آموزشی ۱۴۰۲ در افغانستان، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از طالبان خواسته است که تمام سیاست‌های «تبعیض‌آمیز» در برابر زنان و دختران را کنار بگذارند.

یوناما امروز (سه‌شنبه، ۱ حمل) در رشته‌توییتی نوشته است که با آغاز سال جدید آموزشی در افغانستان، بیش از یک میلیون دختر از حضور در صنف‌های آموزشی منع شده‌اند.

به‌گفته‌ی یوناما، سیاست‌های «تبعیض‌آمیز» طالبان نه تنها نیمی از مردم را از رسیدن به آرزوهای‌شان باز می‌دارند، بلکه به افغانستان نیز آسیب زیادی وارد می‌کنند.

همزمان با این، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز نسبت به ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان، اعتراض کرده است.

امروز وندی شرمن، معاون وزارت خارجه‌ی ایالات متحده امریکا نیز از طالبان خواسته است تا مسیرشان را تغییر داده و ممنوعیت کار و تحصیل زنان را لغو کنند.

این درحالی است که انتظار می‌رفت با آغاز سال آموزشی جدید، طالبان به دختران بالاتر از صنف ششم نیز اجازه‌ی رفتن به مکتب بدهند.

اما مسئولان این گروه امروز در ولایت‌های بلخ، فاریاب و قندوز زنگ آغاز مکاتب را بدون حضور آموزگاران زن نواخته و گفته‌اند که دانش‌آموزان پسر و دختران دوره‌ی ابتداییه می‌توانند به مکتب بروند.