طالبان: ازبیکستان برای تأمین حق‌آبه‌ی خود از دریای آمو در تکمیل کانال قوش‌تپه همکاری می‌کند

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان می‌گوید که هیأت ازبیکستانی در دیدار با عبدالغنی برادر گفته است که ازبیکستان آماده است برای تأمین حق‌آبه‌ی خود از دریای آمو، در تکمیل کانال قوش‌تپه همکاری کند.

این هیأت دیروز (چهارشنبه، ۲ حمل) به‌ ریاست عبدالعزیز کاملوف، نماینده ویژه‌ی رییس‌جمهور ازبیکستان در امور سیاست خارجی به کابل آمده و با مقامات طالبان از جمله عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر این گروه دیدار داشته است.

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در خبرنامه‌ای گفته است که هیأت ازبیکستانی با عبدالغنی برادر، درباره‌ی مسائل سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی، خط آهن و پروژه‌های برق گفت‌وگو کرده است.

برادر گفته است که حکومت طالبان در مدت یک‌ونیم سال گذشته با ازبیکستان مناسبات «خوبی» سیاسی و اقتصادی داشته و برای توسعه‌ی هرچه بیشتر تلاش می‌کند.

عبدالعزیز کاملوف، رییس هیأت ازبیکستان گفته است که کشورش در فورم‌ها و نشست‌های جهانی از افغانستان حمایت کرده و آماده‌ی همکاری در پروژه‌های زیربنایی با طالبان است.

در خبرنامه‌ی دفتر عبدالغنی برادر آمده است: «هیأت ازبیک علاوه نمود که ازبیکستان آماده است با مراعات‌نمودن نورم‌های جهانی و با استفاده از تکنالوژی پیشرفته جهت بدست‌آوردن حق‌آبه از دریای آمو، با درنظرداشت تمام امتیازات و حقوق افغانستان، با امارت اسلامی (رژیم طالبان) در حصه‌ی تکمیل کار کانال قوش‌تپه همکاری خواهد کرد.»

عبدالغنی برادر به طرف ازبیکستان اطمینان داده که کانال قوش‌تپه روابط دوجانبه میان افغانستان و ازبیکستان را تقویت و دو کشور همسایه را نزدیک‌تر خواهد کرد.

او گفته طالبان آماده است تا این پروژه را از طریق تفاهم مشترک انجام دهد.

کانال قوش‌تپه با ۲۸۵ کیلومتر طول و عرض ۱۵۲ متر، از ولسوالی کلدار ولایت بلخ آغاز و با گذشتن از ولایت‌های بلخ و جوزجان به ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب ادامه پیدا می‌کند.

کار این کانال قرار است در جریان پنج‌ سال در سه مرحله تکمیل شود و هزینه‌ی آن ۶۰ میلیارد افغانی برآورد شده است‌.

کانال آبی قوش‌تپه یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های است که می‌تواند سهم افغانستان از رودخانه‌ آمو را تأمین کند.

برخی از کارشناسان می‌گویند که اگر این پروژه تکمیل شود، می‌تواند منجر به افزایش درگیری‌های منطقه‌ای بر سر آب شود.

به‌گفته‌ی آنان، این پروژه آب را از آمودریا در نزدیکی مرز با ازبیکستان که برای آبیاری مزارع پنبه که بزرگ‌ترین منبع اشتغال در آن کشور است، به داخل افغانستان هدایت می‌کند.