طالبان در تلاش بدست‌گرفتن سفارت‌های افغانستان در خارج هستند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که این گروه در تلاش است تا مسئولیت سفارت‌خانه‌های افغانستان در خارج را بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، مجاهد گفته است که حکومت طالبان دیپلمات‌های خود را به حداقل ۱۴ کشور اعزام کرده است و تلاش‌ها برای تصدی مسئولیت سایر نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در خارج از کشور ادامه دارد.

او افزوده است که دیپلمات‌های دولت سابق نیز با هماهنگی وزارت امور خارجه‌ی این گروه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

به‌گفته‌ی مجاهد، دولت طالبان دیپلمات‌های خود را به ایران، ترکیه، پاکستان، روسیه، چین، قزاقستان و دیگر کشورهای عربی و افریقایی فرستاده است. وی جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که به‌تازگی هیأتی از این گروه از قنسولگری افغانستان در بدخشان تاجیکستان بازدید کرده است.

این وزارت هدف از بازدید هیأت خود را بررسی امور قنسولگری افغانستان در بدخشان تاجیکستان و ساختمان این قنسولگری خوانده است.

محمدظاهر اغبر، سفیر افغانستان در دوشنبه که از سوی حکومت پیشین گماشته شده بود، می‌گوید که تغییر رسمی در امور قنسولگری افغانستان در بدخشان تاجیکستان نیامده است.

او گفته است که موضع تاجیکستان در قبال طالبان بدون ابهام است.

تاجیکستان تنها کشور همسایه‌ی افغانستان است که تا اکنون با طالبان ارتباط برقرار نکرده است.

نباید طالبان نمایندگی‌های افغانستان را اشغال کنند

محمود صیقل، نماینده‌ی پیشین افغانستان در سازمان ملل می‌گوید که سفارت‌ها و قنسولگرى‌ها بخشى از خاک افغانستان اند كه در خلاى نظام و حكومت مشروع، حفاظت از آن‌ها وظيفه‌ی حكومت‌هاى كشورهاى ميزبان و شهروندان افغانستان است.

او در توییتی نوشته است: «نبايد اجازه داد تا برون از عرف دیپلماتيک، يک گروه تروريستى و غيرمشروع این نمايندگى‌ها را اشغال كند.»

طالبان به‌تازگی کنترل سفارت افغانستان در تهران را بدست گرفته‌اند.

ایران تغییرات در سفارت افغانستان را یک امر داخلی خوانده و گفته است که تا اکنون طالبان را به رسمیت نشناخته است.

با گذشت بیش از یک‌ونیم سال تا اکنون هیچ کشوری طالبان را به‌گونه‌ی رسمی به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است.

سازمان ملل متحد و دولت‌های خارجی محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران را محکوم کرده و همچنان درباره‌ی به‌ رسمیت شناختن طالبان محتاط است، اگرچه برخی از کشورها از جمله پاکستان، ترکیه، قطر و چین مأموریت دیپلماتیک فعالی در افغانستان دارند.