نشست رسمی مجلس به دلیل نبود موضوع، برگزار نشد

اطلاعات روز: نشست عمومی دیروز مجلس نمایندگان به دلیل نبود آجندای کاری برگزار نشد و این مسئله با واکنش شدید شماری از اعضای این مجلس مواجه شد. برخی از اعضای مجلس هيأت ادارى را به بى‌کفايتى متهم کردند و گفتند، تعطيل نشست‌های عمومی تأثير منفى بر ذهنيت عامه در مورد کارکرد خانه‌ی ملت می‌گذارد.

بر اساس قانون وظايف داخلی مجلس نمایندگان، نشست‌های عمومی این مجلس برای بحث روی موضوعات ارائه شده از سوی کمیسیون‌های هجده ‌گانه‌ی این مجلس باید به روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه‌ برگزار شود. اما دوماه پیش کميته‌ی رییسان کميسيون‌هاى مجلس تصمیم گرفت‌ که نشست‌های عمومی صرف به روزهای شنبه و چهارشنبه برگزار شوند.

اما دیروز (شنبه) نشست رسمی مجلس برگزار نشد. محمدحسين فهيمى، عضو این مجلس گفت، هيأت ادارى بدون اطلاع اعضاى مجلس، نشست عمومى را برگزار نکرده است. او افزود، تعطيلی نشست‌های عمومی مجلس در اين شرايط حساس، تأثير منفى روى وضعيت عمومى و ذهنيت عامه در مورد کارکرد شوراى ملى می‌گذارد.

فهیمی هیأت اداری مجلس نمایندگان را متهم به بى‌مسئوليتى کرد و گفت، اجندا را کميته‌ی رییسان می‌سازد و هيأت رهبری باید کمیته‌ی رییسان را مکلف می‌کرد‌ تا آجندا بساز‌د. عبدالرحمان رحمانی، عضو دیگر مجلس نیز نبود آجندا در نشست عمومی را مسئولیت‌گریزی از جانب هیأت اداری و کمیسیون‌های مجلس عنوان کرد.

به گفته‌ی او، در حال حاضر موضوعات کشوری زیادی هستند که باید در مجلس نمایندگان روی آن بحث شود؛ اما به دلیل بی‌توجهی هیأت اداری، نشست رسمی برگزار نشده است. در همین حال شماری از نمایندگان دیگر، حکومت را در کم‌کاری و نبود آجندا در مجلس مقصر دانستند.

غلام فاروق مجروح، عضو مجلس گفت، حکومت از یک سال بدین‌سو در کشمکش‌های انتخاباتی مصروف است و کمتر مسوده‌های قانون را برای تصویب به مجلس نمایندگان ارسال می‌کند. به گفته‌ی او، این موضوع سبب شده که مجلس نمایندگان با کمبود آجندا روبه‌رو شود.

اما عرفان‌الله عرفان، نايب منشی مجلس گفت، کميته‌ی رییسان به روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته تصميم گرفت‌ که بعد از اين نشست‌های عمومی به روزهاى دوشنبه و چهارشنبه برگزار شوند. او افزود، در صورتی‌ که در آینده آجندای مجلس افزایش یابد، نشست‌های عمومی در هفته‌ی سه روز برگزار خواهند شد.

اما او کميسيون‌هاى مجلس نمایندگان را به کم‌کاری در راستای تهیه‌ی آجندا متهم کرد و گفت، اگر آنان در کميسيون‌ها کار نکنند و آجندا را آماده نسازند، هيأت ادارى حق تغيير روزهای کاری را ندارد. عرفان  در ادامه افزود، حکومت نیز به برگزاری آجندای مجلس آمادگی ندارد: «تا کنون بايد اعضای کابينه‌ی جدید برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفى می‌شدند؛ اما هنوز این کار صورت نگرفته است».