مطیع‌‍الله ویسا
عکس: شبکه‌های اجتماعی

واکنش‌های گسترده به بازداشت ویسا؛ یک مقام طالبان: از دسیسه‌ی وسیع جلوگیری شده است

عبدالحق حماد، رییس نهاد نظارت بر رسانه‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در پی واکنش‌های گسترده به بازداشت مطیع‌الله ویسا، فعال عرصه‌ی آموزش گفته است که از واکنش‌ها معلوم می‌شود که از یک دسیسه‌ی وسیع جلوگیری شده است.

او شام امروز (سه‌شنبه، ۸ حمل) در عین حال در توییتی نوشته است که ویسا را نمی‌شناسد و درباره‌ی قضیه‌ی وی خبر ندارد.

حماد همچنین گفته است که اقدامات ویسا برای حکومت طالبان مشکوک بوده و این گروه حق دارد از چنین افرادی وضاحت بخواهد.

او نوشته است: «از این‌که بازداشت یک فرد واکنش‌های وسیع را در پی‌داشت، معلوم می‌شود که به همان اندازه از دسیسه جلوگیری شده است.»

سایر مقامات طالبان درباره‌ی دلیل بازداشت ویسا توضیح نداده‌اند. او دیروز از شهر کابل بازداشت شده است. طالبان امروز هم دو برادر ویسا را بازداشت و خانه‌ و دفتراش را بازرسی کرده‌اند. یکی از برادران دیگر ویسا می‌گوید که طالبان حریم خصوصی خانواده‌اش را شکستانده و به مادرش بی‌حرمتی کرده‌اند.

ویسا، بنیان‌گذار بنیاد «راه قلم» است. این نهاد در مناطق دوردست برای کودکان مکاتب سیار ایجاد و کودکان را به آموزش تشویق می‌کند.

بازداشت ویسا واکنش‌های گسترده‌ای کشورهای خارجی و نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است.

به‌تازگی توماس وِست، نماینده ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان گفته است که ایالات متحده به‌شدت نگران گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد یک فعال حقوق آموزش توسط طالبان بازداشت شده است.

وست خواستار آزادی ویسا شده و گفته است که وی یک مدافع خستگی‌ناپذیر و مؤثر برای آموزش پسران و دختران در سراسر کشور بوده است.

پیشتر دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار آزادی ویسا شده بودند. همچنین دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از طالبان خواسته است که درباره‌ی دلیل بازداشت ویسا توضیح دهند.