اطلاعات روز

نگرانی دفتر حقوق بشر سازمان ملل درباره‌ی بازداشت فعالان مدنی و حقوق زنان در افغانستان

دفتر حقوق بشر سازمان ملل با نشر بیانیه‌ای گفته است که از بازداشت‌های خودسرانه‌ی فعالان جامعه مدنی به‌ویژه کسانی که در برابر سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان و دختران اعتراض می‌کند، نگران است.

این دفتر خواستار آزادی فوری همه کسانی شده که خودسرانه بازداشت شده‌اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرده است که هیچ‌کس نباید به‌خاطر دفاع از حقوق اساسی خود و دیگران بازداشت شود.

در بیانیه‌ی این دفتر که شب گذشته (چهارشنبه، ۹ حمل) منتشر شده، آمده است که بازداشت به‌عنوان مجازات به‌دلیل استفاده از حق آزادی عقیده و بیان، براساس قوانین بین‌المللی خودسرانه است.

براساس این بیانیه، تعداد قابل توجهی از فعالان جامعه مدنی و کارکنان رسانه از اوایل سال ۲۰۲۳ بازداشت شده‌اند.

به‌تازگی طالبان مطیع‌الله ویسا، بنیان‌گذار بنیاد «راه قلم» و دو برادرش را بازداشت کرده‌اند. ویسا برای بازگشایی مکاتب به‌روی دختران و دسترسی کودکان به آموزش دادخواهی می‌کرد.

محل اختفای مطیع‌الله ویسا و دلیل بازداشت وی مشخص نیست.

استادان دانشگاه، فعالان و روزنامه‌نگاران دیگری نیز بدون هیچ اطلاعات روشنی در مورد محل نگه‌داری یا اتهامات علیه آنان توسط طالبان بازداشت شده‌اند.

به‌گفته‌ی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، نرگس سادات، زکریا اصولی، سلطانعلی ضیایی، خیرالله پرهر و مرتضی بهبودی از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفته است که حقوق بشر زندانیان به‌ویژه حق اطلاع درباره‌ی دلیل بازداشت، دسترسی به خانواده و وکالت قانونی باید رعایت شود.

این دفتر تأکید کرده است که براساس معاهدات بین‌المللی حقوق بشر که افغانستان عضو آن است، طالبان موظف اند به حقوق آزادی بیان، عقیده و آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند و همچنین دسترسی به آموزش و حق کار را فراهم کنند.