اطلاعات روز

کمیته بین‌المللی المپیک خواستار لغو محدودیت‌ها در برابر ورزش زنان افغانستان شد

کمیته بین‌المللی المپیک یک بار دیگر خواستار لغو محدودیت‌های وضع‌شده در برابر ورزش زنان و دختران جوان در افغانستان شده است.

این کمیته روز چهارشنبه (۹ حمل) در بیانیه‌ای گفته است که هیأت اجرایی این کمیته در نشستی آخرین وضعیت کمیته‌های ملی المپیک افغانستان، ایران، هند و گواتیمالا را به بررسی گرفته است.

در بیانیه آمده است که علی‌رغم درخواست کمیته بین‌المللی المپیک از مقام‌های ورزشی در افغانستان در ماه دسامبر سال گذشته، هیچ پیشرفتی محسوسی درباره‌ی تضمین دسترسی زنان و دختران جوان به ورزش و تحصیل در این کشور حاصل نشده است.

کمیته بین‌المللی المپیک گفته است که گزارشی را از کمیته ملی المپیک و ریاست تربیت بدنی و ورزش افغانستان دریافت کرده است که در آن اشاره شده است «مقام‌های ورزشی افغانستان با مقام‌های [طالبان] برای رسیدگی به موضوع تضمین دسترسی به ورزش برای زنان و دختران جوان در افغانستان تعامل داشته و منتظر تصمیم هستند».

این کمیته مجددا از طالبان خواسته است تا فورا محدودیت‌های موجود را لغو و دسترسی ایمن زنان و دختران جوان به ورزش را تضمین کنند.

با این حال، کمیته بین‌المللی المپیک گفته است که علی‌رغم وضعیت کنونی، به حمایت از ورزشکارانی که قصد دارند در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ اشتراک کنند، ادامه می‌دهد.

براساس معلومات کمیته بین‌المللی المپیک، در حال حاضر ده ورزشکار افغانستانی با حمایت این کمیته در خارج از کشور تمرین می‌کنند.