مرتضی بهبودی
عکس: شبکه‌های اجتماعی

دیدبان حقوق بشر: طالبان سرکوب جامعه مدنی را بیشتر کرده‌اند

سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به بازداشت‌‌های اخیر فعالان توسط طالبان، گفته است که این گروه سرکوب جامعه مدنی را گسترش داده‌ و به‌طور فزاینده‌ای منتقدان خود را هدف قرار می‌دهد.

در گزارش دیدبان حقوق بشر به بازداشت مرتضی بهبود، خبرنگار فرانسوی-افغانستانی، مطیع‌الله ویسا، فعال حقوق آموزش و رسول عبدی پارسی، استاد پیشین دانشگاه هرات اشاره شده است.

الکساندرا، همسر بهبودی در گفت‌وگو با دیدبان حقوق بشر درباره‎ی وضعیت وی نگرانی کرده و گفته است که سه ماه می‌شود با شوهرش صحبت نکرده است.

طالبان اخیرا مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش و بنیان‌گذار نهاد «راه قلم»، سازمانی که برای آموزش در افغانستان فعالیت می‌کند را به همراه دو برادرش بازداشت کرده‌اند.

در اوایل ماه مارچ هم نیروهای طالبان رسول عبدی پارسی، استاد پیشین دانشگاه هرات را که در فیس‌بوک پست‌هایی انتقادی منتشر می‌کرد، بازداشت کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گفته است با محدودیت‌های شدید طالبان بر رسانه‌های محلی، بسیاری از بازداشت‌های دیگر فعالان، به‌ویژه در ولایت‌های دورافتاده‌تر افغانستان گزارش نمی‌شوند.

این نهاد گفته است که طالبان به ندرت اطلاعاتی در مورد مبنای دلیل بازداشت افراد و چگونگی محاکمه‌ی افراد ارائه کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گفته است کسانی که در بازداشت هستند دسترسی به وکیل ندارند و در بیشتر موارد، اعضای خانواده‌ی‌شان حتا اجازه‌ی ملاقات با آنان را ندارند.

این نهاد افزوده است: «به نظر می‌رسد طالبان بر این باور اند که سرکوب انتقادها راهی برای مشروعیت سیاسی است.»

دیدبان حقوق بشر گفته است که دیپلمات‌های خارجی، مقامات سازمان ملل و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در گفت‌وگو با طالبان باید برای رهبری این گروه روشن کنند که این دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه فقط آینده‌ی افغانستان را به خطر می‌اندازد.