خبرنگاران افغان

مرکز خبرنگاران: طرح ثبت نام خبرنگاران زمینه‌ساز فشار است و باید لغو شود

مرکز خبرنگاران افغانستان طرح طالبان برای ثبت نام خبرنگاران در یک سیستم واحد زیر نظر وزارت اطلاعات و فرهنگ و توزیع کارت خبرنگاری برای آن‌ها را زمینه‌ساز فشار بر خبرنگاران خوانده است.

این مرکز همچنین در اعلامیه‌ای گفته است که طرح یادشده خارج از صلاحیت وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان و خلاف روحیه و استقلال کاری خبرنگاران است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان روز یک‌شنبه (۱۳ حمل) در نشستی تصمیم گرفته است که تمام خبرنگاران افغانستان را ثبت و برای آنان کارت توزیع کنند.

در این نشست همچنین گفته شده است که براساس توافق ارگان‌ها، وزارت اطلاعات و فرهنگ به‌عنوان یک ارگان واحدِ مسئول در زمینه‌ی‌ رسانه‌ها شناخته شود و سایر ارگان‌ها نباید بدون آگاهی کمیسیون تخطی رسانه‌ها، در امور مطبوعاتی دخالت کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان طرح توافق ادارات مبنی بر عدم مداخله در امور رسانه‌ها و پیشبرد شکایات از طریق کمیسیون بررسی شکایات و تخلفات رسانه‌ای را یک گام مثبت دانسته و خواستار عملی‌شدن این طرح برمبنای قانون رسانه‌های همگانی شده است.

این درحالی است که براساس یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان، از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، دست‌کم ۳۱۹ مورد خشونت و نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها به ثبت رسیده است که از این میان، ۱۶۰ مورد آن بازداشت خبرنگاران بوده است.

یافته‌های این مرکز همچنین نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی، به‌ویژه اداره‌ی استخبارات طالبان و همچنین وزارت امر به معروف این گروه به شکل مستقیم و غیرمستقیم با بازداشت، تهدید و ترساندن خبرنگاران، روند سرکوب آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان را پیش می‌برند.