ادامه‌ی واکنش‌ها به منع کار زنان در دفتر سازمان ملل؛ تصمیم اشتباه و خلاف منشور سازمان ملل

در ادامه‌ی واکنش‌ها به منع کار زنان در دفتر سازمان ملل در افغانستان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی پیشین امریکا در افغانستان این تصمیم طالبان را اشتباه خوانده است.

خلیل‌زاد شب گذشته (سه‌شنبه، ۱۵ حمل) در رشته‌توییتی نوشته است که این تصمیم طالبان رنج مردم افغانستان را افزایش خواهد داد، زیرا احتمالا به کاهش کمک‌های بین‌المللی منجر خواهد شد.

او نوشته است که تصمیم منع کار زنان برای سازمان ملل، معاملات بین‌المللی با طالبان را به ضرر منافع افغانستان پیچیده خواهد کرد.

خلیل‌زاد گفته است که زنان «افغان» از حقوق مسلم تحصیل و کار برخوردار اند و این حقوق در اسلام و کنوانسیون‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

او که با طالبان توافق‌نامه‌ی دوحه را امضا کرده، نوشته است که رهبران طالبان در مذاکرات دوحه متعهد شده بودند که به حقوق زنان احترام بگذارند. خلیل‌زاد تأکید کرده است که طالبان باید به تعهدات‌شان در قبال مردم افغانستان عمل کنند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در واکنش خود گفته است که تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان برای سازمان ملل، نقض فاحش حقوق اساسی آنان و خلاف منشور سازمان ملل است.

او در توییتی نوشته است که این تصمیم طالبان ارائه‌ی خدمات ضروری برای «افغان»ها را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و به‌گفته‌ی او، حضور کارکنان زن ضروری است.

بنت از طالبان خواسته است که فورا تصمیم شان را لغو کنند.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) دیروز اعلام کرد که طالبان در ننگرهار کار کارمندان زن این سازمان را ممنوع کرده‌اند.

در پی این تصمیم، سازمان ملل به حدود سه هزار و ۳۰۰ کارمند خود در افغانستان گفته است که تا دو روز دیگر به وظایف شان نیایند.

به گزارش رویترز، استفان دوجاریک، سخن‌گوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران در نیویورک گفته است که دفتر این سازمان در افغانستان تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان برای سازمان ملل را دریافت کرده است.

او گفته است که سازمان ملل در حال بررسی تأثیرات این تصمیم طالبان است و امروز با مقامات وزارت خارجه‌ی این گروه در کابل دیدار خواهد کرد تا شفافیت بیشتر را جویا شود. حدود ۴۰۰ زن در افغانستان برای سازمان ملل کار می‌کنند.

دو منبع از سازمان ملل به رویترز گفتند که نگرانی‌ها در مورد اجرای این قانون باعث شده است که این سازمان از همه کارکنان -زن و مرد- بخواهد تا ۴۸ ساعت سر کار نیایند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم ممنوعیت کار زنان در دفتر این سازمان در ولایت ننگرهار را به‌شدت محکوم کرده است.

او شب گذشته در توییتی نوشته است که اگر این اقدام معکوس نشود، توانایی سازمان ملل برای رساندن کمک‌های حیاتی به افرادی که به آن نیاز دارند تضعیف خواهد داشت.

طالبان تا اکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.