گراهام: بایدن با خروج از افغانستان راه را برای یازدهم سپتامبر دیگر هموار کرد

لیندسی گراهام، سناتور امریکایی می‌گوید که به باور او دولت بایدن با خروج از افغانستان، راه را برای وقوع یازدهم سپتامبر دیگر هموار کرده است.

او امروز (یک‌شنبه، ۲۰ حمل) در گفت‌وگو با رسانه فاکس‌نیوز از گزارش کاخ سفید درباره‌ی خروج امریکا از افغانستان انتقاد کرده و گفته است که مقامات دولت بایدن با مقصر دانستن دونالد ترامپ و کم‌اهمیت جلوه‌دادن خطر تروریسم، «سفیدنمایی سیاسی» کرده‌اند.

گراهام گفته است: «وقتی دولت بایدن به شما می‌گوید که هیچ تروریستی در افغانستان وجود ندارد، آنها دروغ می‌گویند. گزارش [دولت بایدن] می‌گوید که ماموریت ما انجام شده است و به همین دلیل بایدن از افغانستان خارج شد.»

به گفته او، دولت بایدن مدعی است که تمام تهدیدات تروریستی را در افغانستان ریشه‌کن کرده و خارج شده است.

گراهام اما نسبت به شکل‌گیری یک «کوکتل کشنده» و خطرات سیاست‌های مرزی باز هشدار داده و گفته است که این وضعیت می‌تواند به ۱۱ سپتامبر دیگری منجر شود مگر این‌که رهبران مسیر خود را تغییر دهند.

او تأکید کرده است: «دیدگاه من در مورد آنچه در افغانستان با بایدن اتفاق افتاد این است که او راه را برای ۱۱ سپتامبر دیگر هموار کرد.»

دولت ایالات متحده امریکا گزارش تحقیقی در مورد عملیات تخلیه از افغانستان را منتشر کرده و در این گزارش بخش عمده‌ی تقصیرات در عملیات خروج را به گردن دولت قبلی امریکا به رهبری دونالد ترمپ انداخته است.

در این گزارش، دونالد ترمپ متهم شده است که توافقی شتاب‌زده را با طالبان امضا کرده و این توافق «دست‌وپای جو بایدن را به‌شدت بسته بود».

نحوه‌ی خروج امریکا از افغانستان به‌شدت مورد انتقاد جمهوری‌خواهان کنگره ایالات متحده قرار دارد.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در حال تحقیق درباره‌ی این خروج است.

این کمیته دولت و مقامات بایدن را متهم به کارشکنی در روند تحقیقات متهم می‌کنند.

مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته بود که به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن احضاریه فرستاده است.