نشست سمرقند
عکس: @MFAIran

نشست وزیران امور خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان بدون حضور طالبان آغاز شد

چهارمین نشست وزیران امور خارجه‌ی کشورهای همسایه‌ی افغانستان در سمرقند آغاز شد. در تصاویر منتشرشده، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در نشست دیده نمی‌شود.

متقی صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۴ حمل) کابل را به مقصد سمرقند ترک کرد. وزارت خارجه‌ی طالبان هدف از سفر متقی را اشتراک در نشست سمرقند گفته است؛ اما کشورهای اشتراک‌کننده و میزبان درباره‌ی چگونگی حضور او چیزی نگفته است.

در تصاویری که وزارت خارجه‌ی ایران منتشر کرده، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در پنل حضور ندارد.

حافظ ضیا احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان تصاویر دیدار متقی با وزیران خارجه‌ی ایران و چین را در حاشیه نشست سمرقند منتشر کرده است.

او در رشته‌توییتی نوشته است که متقی با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران در خصوص روابط دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کرده‌اند.

جزئیات گفت‌وگوی متقی با وزیر خارجه‌ی چین منتشر نشده است.

روشن نیست که سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان با سایر مقامات کشورهای منطقه دیدار می‌کند یا خیر.

نشست وزیران خارجه‌ی چهار کشور

در آستانه‌ی نشست سمرقند، وزیران خارجه‌ی ایران، چین، روسیه و پاکستان نشستی غیررسمی را در مورد افغانستان برگزار کردند.

آنان با نگرانی عمیق در مورد وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان خاطرنشان کرده‌اند که تمامی گروه‌های تروریستی شامل داعش، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان و جیش‌العدل مستقر در افغانستان، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی هستند.

در بیانیه‌ی مشترک این کشورها آمده است: «وزیران [خارجه] تلاش‌های دولت موقت افغانستان (طالبان) برای مقابله با داعش خراسان را مورد توجه قرار دادند و از آنان خواستند اقدامات قابل مشاهده و راستی‌آزمایی را در اجرای تعهدات اعلام‌شده‌ی‌شان در زمینه‌ی مبارزه با تروریسم، انهدام و از بین بردن انواع گروه‌های تروریستی به‌منظور جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان توسط هر گروه تروریستی اتخاذ کند.»

وزیران خارجه‌ی ایران، چین، روسیه و پاکستان همچنین از طالبان خواستند یک حکومت فراگیر با مشارکت همه‌ی اقوام ایجاد و تمام اقدامات محدودکننده علیه زنان و اقلیت‌های قومی را لغو کند.