گفت‌وگوی زرداری با متقی؛ سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان به اسلام‌آباد می‌رود

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان تلفونی گفت‌وگو کرده است.

در بیانیه‌ی کوتاهی که از سوی وزارت امور خارجه‌ی پاکستان منتشر شده، آمده است که زرداری بر تعهد پاکستان برای یک افغانستان باثبات، صلح‌آمیز و مرفه تأکید کرده و افزوده است که هر دو طرف در مورد طیف وسیعی از موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند.

این گفت‌وگو امروز (شنبه، ۲۶ حمل) انجام شده و جزئیات بیشتری از آن ارائه نشده است؛ اما اکسپرس تریبون به نقل از منابع نوشته است که این تماس تلفنی می‌تواند مقدمه‌ای برای سفر احتمالی متقی به اسلام‌آباد باشد.

منابع گفتند که انتظار می‌رود سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان از اسلام‌آباد بازدید کند، زیرا دو همسایه در تلاش برای یافتن زمینه‌ی مشترک در مورد نحوه‌ی برخورد با تحریک طالبان پاکستان و گروه‌های وابسته به آن هستند.

منابع محرم به اکسپرس تریبون فاش کرده‌اند که اسلام‌آباد و کابل برای نهایی‌کردن تاریخ سفر دیپلمات ارشد طالبان که احتمالا در هفته‌های آینده انجام می‌شود، با یک‌دیگر در تماس هستند.

متقی در نوامبر ۲۰۲۱، دو ماه پس از بازگشت طالبان افغانستان به قدرت، اولین سفر خود را به اسلام‌آباد انجام داد.

اکسپرس تریبون نوشته است که پاکستان امیدوار بود تسلط طالبان امنیت مرزی را بهبود بخشد و مهم‌تر از همه، موضوع پناهگاه‌های تروریست‌ها حل شود. اما برخلاف انتظارات، حملات طالبان پاکستانی افزایش یافته و باعث ایجاد اصطکاک در روابط دوجانبه شده است. همچنین تلاش‌های طالبان افغانستان برای میانجی‌گری در توافق صلح میان پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی شکست خورده است.

در نشست اخیر کمیته امنیت ملی پاکستان، مسئولان نظامی و ملکی اعتراف کردند که سیاست برقراری صلح با تحریک طالبان پاکستانی به افزایش تروریسم منجر شده است.