اطلاعات روز

عملیات مرگ‌بار طالبان برای بازداشت یک فرد متهم در پکتیکا؛ نُه نفر چگونه کشته شدند؟

عملیات طالبان برای بازداشت یک فرد متهم در ولسوالی خیرکوت ولایت پکتیکا منجر به کشته‌شدن نه نفر به‌شمول زنان و کودکان شده است. این عملیات با انتقادهایی به همراه است و به‌گفته‌ی منتقدان، اقدام طالبان غیرحرفه‌ای و نادرست بوده است.

افراد کشته‌شده شامل فرد متهم، دو همسر او، سه زن و سه کودک گروگان هستند.

آغاز ماجرا

این رویداد جمعه‌شب (۲۵ حمل) در منطقه‌ی پاینده‌خیل ولسوالی خیرکوت رخ داده است.

به‌گفته‌ی منابع، طالبان می‌خواستند که فرد متهم به قتل به‌نام نیازمحمد را بازداشت کنند؛ اما این فرد که سلاح نیز داشته، برای فرار از چنگ طالبان وارد یک خانه شده و ساکنان این خانه را گروگان گرفته است.

گفته شده است که نیازمحمد متهم به قتل پدرزنش بوده است.

منابع مردمی می‌گویند که نیازمحمد با طالبان درگیر شده و در این درگیری نه نفر به‌شمول خود متهم کشته شده است.

غیرحرفه‌ای بودن عملیات طالبان

باشندگان پکتیکا می‌گویند که چنین عملیات مرگ‌بار برای بازداشت متهم حکایت از غیرحرفه‌ای‌ عمل‌کردن طالبان دارد.

آنان می‌گویند که طالبان در آینده از این گونه اقدامات جلوگیری کنند.

یکی از اهالی مرکز پکتیکا می‌گوید: «در نظام قبلی شکایت می‌کردیم که عملیات شبانه انجام می‌دهند و به خانه‌ها حمله می‌کنند. اما یک چیز این بود که غیرنظامیان حین بازداشت جنایتکاران قربانی نشدند. این عملیات چگونه است و این آموزش چگونه است؛ وقتی یک جنایتکار در خانه‌ای پنهان است و شما تمام خانواده را فدای او می‌کنید.»

او تأکید دارد که عملکرد طالبان باعث وقوع این رویداد شده است.

طالبان چه می‌گویند؟

عبدالنافع تکور، سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان در رشته‌توییتی گفته است که ساعت پنج صبح روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته نیازمحمد همراه با دو همسرش به زور وارد خانه‌ی نظام‌الدین شدند و حدود ۴۰ نفر از اعضای این خانه را به گروگان گرفتند.

او گفته است که وقتی نیروهای امنیتی طالبان مطلع شدند، خانه‌ای را که در آن فرد متهم حضور داشت، محاصره و از او خواستند که تسلیم شود.

تکور می‌گوید که نیازمحمد به طالبان پاسخ داده است که براساس برنامه جلو رفته و به هدفش می‌رسد. به ادعای تکور، این فرد قصد داشت که بزرگان قومی را بکشد و فرار کند.

سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان می‌گوید نیازمحمد هشدار داده بود که اگر طالبان او را بکشد یا بازداشت کند، همه‌ی زنان و کودکان خانه را می‌کشد.

به‌گفته‌ی او، جنجال میان طالبان و فرد متهم ۳۳ ساعت جریان داشت و موسفیدان نیز نزد نیازمحمد رفتند؛ اما او تسلیم نشد.

سرانجام به‌گفته‌ی تکور، حدود ساعت دو بامداد روز شنبه (۲۶ حمل) پس از یک محاصره‌ی طولانی به درخواست یک عضو خانواده‌ی گروگان و بزرگان محل، اجازه‌ی عملیات به نیروهای طالبان داده شد.

تکور می‌گوید که نیازمحمد با سلاح لیزری هدف قرار گرفته و از پا درآمد، اما همسران او سه زن و سه کودک گروگان را کشته‌اند.

به‌گفته‌ی او، این دو زن نیز به ضرب گلوله‌ نیروهای طالبان کشته شده‌اند.

تکور می‌گوید که نیازمحمد چهار سال پیش در روز عید قربان به‌دلیل مشکلات خانوادگی پدرزنش را کشته و یک نفر دیگر را زخمی کرده بود.