عکس: UNAMA

معاون نماینده‌ی سازمان ملل: زمان آن نیست که به مردم افغانستان پشت کنیم

رامیز آلاکبروف، معاون نماینده ویژه‌ی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید با آن‌که تصمیمات طالبان تأثیر منفی بر عملیات کمک‌رسانی در افغانستان داشته، اما اکنون زمان آن نیست که به مردم این کشور پشت شود.

او امروز (چهارشنبه، ۳۰ حمل) در رشته‌توییتی نوشته است که بحران افغانستان در نقطه‌ی اوج قرار دارد.

به‌گفته‌ی او، در حال حاضر اولویت فوری حفظ پاسخ بشردوستانه، جلوگیری از قحطی، شیوع بیماری و مرگ‌ومیر است.

رامیز آلاکبروف علاوه کرده است که نیازها در افغانستان بیشتر خواهد شد مگر این‌که فضای بشردوستانه بهبود یابد و کمک‌کنندگان فورا برای فعال‌کردن آژانس‌های کمک‌رسان به درخواست برای تأمین بودجه اقدام کنند.

او تصریح کرده است که در سال ۲۰۲۳ برای کمک به ۲۳.۷ میلیون نفر و دفع گرسنگی، بیماری و مرگ، ۴.۶۲ میلیارد دالر نیاز است.

رامیز آلاکبروف نوشته است: «در حالی‌که مقامات دفاکتو طالبان مجموعه‌ای از تصمیمات را اتخاذ کرده‌اند که تأثیر منفی بر توانایی بازیگران بشردوستانه داشته است، اکنون زمان آن نیست که به مردم افغانستان پشت کنیم. آنان به همبستگی همه نیاز دارند.»

او تأکید کرده است که جامعه‌ی بشردوستانه و جامعه‌ی بین‌المللی باید هر کاری که می‌توانند برای ادامه‌ی کمک‌ها به افغانستان انجام دهند، از جمله بودجه‌ی تخصیص داده‌شده را آزاد و کمک‌های مالی را متوقف نکنند.

به‌تازگی آخیم اشتاینر، مدیر برنامه‌ی توسعه سازمان ملل به آسوشیتدپرس گفته است که مقام‌های این سازمان در حال مذاکره با دولت طالبان هستند و اگر این گروه را متقاعد نکنند که برای زنان اجازه‌ی کار در سازمان ملل بدهد، این سازمان در ماه می از افغانستان خارج خواهد شد.

اشتاینر گفته است: «من فکر می‌کنم راهی جز دل‌شکستگی وجود ندارد. منظورم این است که اگر بخواهم تصور کنم که خانواده‌ی سازمان ملل امروز در افغانستان نیستند، تصاویر میلیون‌ها دختر جوان، پسر جوان، پدر و مادر را دارم که اساسا غذای کافی نخواهند داشت.»

در عین حال، آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد اما می‌گوید که این سازمان قصد دارد در روزهای آینده نشستی را ترتیب دهد تا در مورد اعطای به «رسمیت‌شناسی طالبان» گفت‌وگو کند.

این مقام ارشد سازمان ملل گفته است که تعامل با طالبان کمک خواهد کرد که این گروه در قبال اعمال‌اش پاسخ‌گو باشد.

او گفته است: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که آنان همچنان بدتر شوند، این همان چیزی است که وقتی شما درگیر نمی‌شوید اتفاق می‌افتد.»